مجری طرح پژوهشی بین‌المللی نوسانات دریای خزر گفت: سالانه حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلوگرم سرب وارد خلیج گرگان و تالاب میانکاله می‌شود که اثرات بسیار خطرناکی بر زیستمندان این حوضه آبی دارد.

ميانكاله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دریای خزر که عنوان بزرگترین دریاچه جهان را یدک می‌کشد و برای همین از آن به عنوان دریا یاد می‌کنند چند سالی است که درگیر مشکلات زیست محیطی زیادی شده به طوری که عوارض آن دامن زیستگاه‌های اطراف آن مانند تالاب میانکاله و تنها خلیج آن یعنی خلیج گرگان را هم گرفته است.

نوسانات تراز آب دریای خزر از جمله عامل مهم در بروز این مشکلات است که طی سال‌های گذشته با دخالت انسان با شدت بیشتری نمایان شده است. بر اساس گزارشی از مرکز ملی مطالعات تحقیقات دریای خزر طی سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ متوسط تراز آب دریای خزر نزدیک به ۱۳ سانتمیتر کاهش یافته که این نوسان بر زیستمندان منطقه تاثیر بسیار زیادی داشته است.

شواهد نشان می دهد که از سال ۱۹۷۸ میلادی مقارن با سال ۱۳۵۷ شمسی دریای خزر پیشروی خود را آغاز کرد و سطح تراز آن حدود ۲ و نیم متر بالا آمد و پس از آن در سال ۱۹۹۵ مقارن با سال ۱۳۷۴ شمسی پسروی خزر آغاز شد و تاکنون حدود یک متر و ۵۰ سانتیمتر سطح تراز آب خزر کاهش یافت که بنا به گفته همایون خوشروان مجری طرح بین‌المللی اثر نوسانات دریای خزر، این نوساناتی که طی این دوره کوتاه زمانی برای خزر اتفاق افتاده سبب شد که تاثیرات زیادی بر خلیج گرگان و تالاب میانکاله اعمال کند.

مجری طرح پژوهشی بین‌المللی نوسانات دریای خزر گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی کاهش سطح تراز آب دریای خزر را داریم خشکی بیشتر و در این شرایط زمینه برای نفوذ شکارچیان غیرمجاز به این منطقه فراهم می‌شود که می‌توانند صدمات جدی را بر منطقه وارد کنند.

همایون خوشروان کاهش پرندگان منطقه را یکی از تاثیرات نوسانات آب خزر بر تالاب میانکاله دانست و افزود: نوسان آب خزر موجب کاهش جمعیت پرندگان منطقه شده و از طرف دیگر نفوذ شکارچیان نیز باعث شده که همان تعداد پرنده باقیمانده نیز در معرض خطر قرار گیرند.

مجری طرح پژوهشی بین‌المللی نوسانات دریای خزر گفت: از سوی دیگر شلیکی که این شکارچیان برای شکار پرندگان انجام می دهند تاثیر بسیار بدی بر روی تالاب میانکاله دارد، بر اساس برآوردی که سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده نشان می‌دهد که طی ۳۰ سال گذشته میزان سربی که وارد آب تالاب میانکاله و خلیج گرگان شده حدود هزار و ۸۰۰ تن تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: رویه ورود سرب هم به این شکل است که اگر طول ۷۰ کیلومتری تالاب میانکاله یا خلیج گرگان را در بخش‌های جنوبی در نظر بگیریم معمولا در فواصل ۲۰۰ متر تا ۲۰۰ متر یک شکارچی می‌نشیند و هر کدام هم معمولا ۵۰ شلیک انجام می‌دهند که این ۵۰ شلیک یک و نیم کیلوگرم سرب را وارد محیط تالاب می‌کند حالا با توجه به طول ۷۰ کیلومتری تالاب و خلیج چیزی حدود ۵ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم سرب سالانه وارد خلیج گرگان و تالاب میانکاله می‌شود.

مجری طرح بین‌المللی اثر نوسانات دریای خزر تاکید کرد: این رقم بسیار مهمی است، همانطور که می‌دانید سرب یک عنصر بسیار خطرناک است و اگر وارد زنجیره غذایی شود می‌تواند هم به جانوران، هم گیاهان و هم انسان ضررهای بسیار مهلکی وارد کند بنابر این، این هم از نکاتی است که پسروی سطح تراز آب خزر به همراه داشته که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.  

کد خبر 568428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha