جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه اتین دومونتتی را برای رمان «آزمایش بزرگ» به عنوان برنده خود در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد.

اتین دومونتتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، لیورابدو اعلام کرد هیئت داوران جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه، اتین دومونتتی، نویسنده فرانسوی را برای رمان «آزمایش بزرگ» که ۱۹‌ام ماه آگوست از سوی انتشارات استوک در فرانسه منتشر شده بود به عنوان برنده این آکادمی در سال ۲۰۲۰ معرفی کردند.دومونتنی پس از اعلام خبر برگزیده شدن خود از طریق یک ویدئوکنفرانس گفت که از دریافت این جایزه بسیار خوشحال است و این جایزه را سیگنال و نشانه‌ای خوب برای بازگشایی کتابفروشی‌ها و تولد دوباره کتاب در فرانسه می‌داند.

آکادمی فرانسه ضمن تحسین اثر برگزیده از استعداد نویسنده آن برای نوشتن یک رمان آخرزمانی تقدیر کردند که ماموریت خود را برای نگارش یک داستان کاملا متاثر از وقایع روز به نحو احسن انجام داده است. رئیس آکادمی در این‌باره اشاره کرد «یک تقابل بین اعتقادات و باورها وجود دارد که دومونتنی بسیار خوب از عهده بازگو کردن آن برآمده است.»

داستان این رمان که با الهام از حمله تروریستی به کلیسای سن اتین دوروری در سال ۲۰۱۶ در شمال فرانسه نگاشته شده چرخه‌های خشونت و رقم خوردن یک تراژدی را در جامعه روایت می‌کند.

«میراث» نوشته میگل بونفوآ از انتشارات ریوژ و «تاریخ‌نگاری پادشاهی» نوشته مائل رنوارد از انتشارات گراسه نیز به عنوان نامزدهای مرحله نهایی این جایزه در کنار اثر برگزیده معرفی شده بودند.

اتین دومونتی در سال ۱۹۶۵ در پاریس متولد شد و در دانشگاه نانتر پاریس در رشته حقوق و علوم سیاسی تحصیل کرد. او اکنون عضو تحریریه روزنامه فیگارو است و از سال ۲۰۰۶ سردبیری بخش ادبی این نشریه را برعهده دارد.

این جایزه علاوه بر ۱۰ هزار یورو برای برگزیده، افزایش فروش رمان او را نیز در پی خواهد داشت. لیورابدو هم‌چنین گزارش داده که تاکنون از رمان «آزمایش بزرگ» بیش از ۳ هزار نسخه در فرانسه به فروش رسیده است. سال گذشته لوران بینه با رمان «تمدن‌ها» برنده جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه در سال ۲۰۱۹ شد.

آکادمی فرانسه هر سال چند جایزه برای ترویج زبان فرانسه در نظر می‌گیرد که جایزه بزرگ آکادمی فرانسه از مهم‌ترین‌شان است. این جایزه که از مهم‌ترین جوایز ادبی فرانسوی نیز هست در سال ۱۹۱۸ میلادی تاسیس شد و هر ساله از سوی فرهنگستان زبان فرانسه به یک نویسنده که نظر همه اعضای داوران این آکادمی را به دست آورده باشد تعلق می‌گیرد.

کد خبر 568410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha