یک کارشناس مسائل بین الملل، اظهار کرد: سیاست خارجی دولت بایدن در مورد ایران همانند ترامپ مبتنی بر به گفته آنها ''مهار ایران'' خواهد بود، گرچه روش‌های متفاوتی را در این زمینه اعمال خواهد کرد.

بایدن اوباما ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سید جلال ساداتیان در ارتباط با نوع نگاه تیم سیاست خارجی دولت بایدن به ایران با توجه به مشخص شدن تیم سیاست خارجی وی، گفت: آقای بایدن در تعامل با ایران روش های متفاوتی از آقای ترامپ در پیش خواهد گرفت و به دنبال کاهش تنش با ایران خواهد بود. 

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه استراتژی کلان دولت بایدن با آقای ترامپ در مورد ایران تفاوت چندانی نخواهد داشت و آنها نیز به دنبال مهار فعالیتهای منطقهای و موشکی ایران خواهند بود، خاطرنشان کرد: امنیت اسرائیل جزو اصول مهم سیاست خارجی آمریکا در دوره زمامداری هر رئیس جمهوری است و از آنجا که آنها تحرکات منطقه ای ایران را تهدیدی برای اسرائیل می دانند تلاش خواهند کرد که فعالیت های منطقه ای ایران را مهار کنند. 

وی افزود: برخی از افراد در تیم آقای ترامپ در اوایلی که او به عنوان رئیس جمهور مسئولیت کاخ سفید را بر عهده گرفته بود به دنبال براندازی حکومت ایران بودند ولی به مرور متوجه شدند که این سیاست به نتیجه نخواهد رسید و در همین چهارچوب سیاست مهار ایران را در پیش گرفتند. 

وی ادامه داد: آقای بایدن نیز به دنبال تحقق موضوع براندازی حکومت ایران نیست، بلکه تلاش خواهد کرد، تهران را به نوعی مهار و کنترل کند و به نوعی تعادل منطقهای به تعبیر خودشان ایجاد کند.
 
ساداتیان با بیان اینکه آمریکایی ها قدرت دفاعی و موشکی ایران را تهدیدی در برابر قدرت نظامی متحدین خود در منطقه می دانند، افزود: دولت بایدن همچون دولت های قبلی آمریکا تلاش خواهد کرد که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود. گرچه خود ایران نیز بارها گفته است که به دنبال این موضوع نیست. از دیگر سو آمریکایی ها تلاش خواهند کرد که تهران را در بحث سلاح های متعارف از جمله فعالیت های موشکی مهار کنند.
 
وی ادامه داد: ترامپ به دنبال این بود که با اعمال فشار حداکثری و اعمال تحریم های همه جانبه، ایران را به پای میز مذاکره بکشاند تا از این طریق بتواند امتیازهایی را از ایران بگیرد ولی علی رغم تمامی این تلاش ها در پیشبرد این سیاست موفق نبود و به نتیجه دلخواه خود نرسید، گرچه این تحریم ها فشارهای جدی را بر زندگی مردم ایران وارد کرد. 

ساداتیان با بیان اینکه آقای بایدن از همان ابتدا اعلام کرده است که قصد دارد به برجام بازگردد، افزود: البته چگونگی بازگشت وی و مسائلی که در این ارتباط وجود دارد مهم است و باید مسیری در این چهارچوب طی شود . 

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه همین اقدامات باعث می شود که مقداری تنش بین ایران و آمریکا کاهش پیدا کند، افزود: از دیگر سو برخی این گمانه زنی را مطرح می کنند که ترامپ در دو ماه باقیمانده به حضورش در کاخ سفید با تلاش ها و فشارهایی که از سوی  اسرائیل انجام می گیرد، به دنبال حمله نظامی به ایران است و دو بمب افکن را نیز در همین راستا به منطقه گسیل کرده است. این تحلیلگران می گویند ترامپ با ایجاد درگیری نظامی با ایران تلاش دارد که بایدن را در یک شرایط انجام شده قرار دهد و سیاست زمین سوخته را پیگیری می کند. من چنین تحلیلی را قبول ندارم و بعید است که آمریکا بخواهد چنین کاری را انجام دهد. استراتژی جو بایدن کاهش تنش با ایران است و ایران نیز از این موضوع استقبال کرده است چرا که منافع ملی کشور ایجاب می کند که ما از این روند استقبال کنیم. 

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه در همین چهارچوب بایدن  برای جلب اعتماد ایران، باید  تحریم های یکسویه که از سوی ترامپ علیه تهران وضع شده را لغو کند، گفت: البته عده ای در کشور بر اساس نگاه جناحی شان تمایل دارند که همچنان فضا بین ایران و آمریکا تنش آلود باشد. 

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که دولت بایدن تلاش کند از مکانیزم برجام برای انجام گفت وگوهای مجدد با ایران استفاده کند، تصریح کرد: قطعا سیاست خارجی بایدن در مورد ایران متفاوت از دوران اوباما و سال ۲۰۱۶ خواهد بود چرا که زمانی که آقای بایدن مسئولیت را بر عهده می گیرد، سال ۲۰۲۱ است و در طول این پنج سال اتفاقات مهمی افتاده، از جمله این که نفوذ ایران در منطقه گسترش پیدا کرده است و یکی از تلاش های دولت بایدن این خواهد بود که به نوعی حضور منطقهای ایران را کنترل کند. 

کد خبر 568123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha