پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

پژوهشگران انگلیسی، فناوری جدیدی برای بررسی ساده‌تر مغز نوزادان ابداع کرده‌اند که با کمک یک کلاه کوچک صورت می‌گیرد.

نوزاد

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از نیواطلس، گروهی از دانشمندان و مهندسان انگلیسی، از فناوری جدیدی برای تصویربرداری از مغز نوزادان و خردسالان ابداع کرده‌اند. آنها امیدوارند که این فناوری، به پژوهشگران امکان دهد تا فعالیت مغز نوزادان را در محیط های طبیعی بدون نیاز به دستگاه‌های پرهزینه ام‌آرآی بررسی کنند.

راب کوپر، پژوهشگر "کالج دانشگاهی لندن"(UCL) و سرپرست این پروژه گفت: اطلاعات بسیاری در مورد نحوه رشد مغز وجود دارند که ما هنوز از آنها خبر نداریم. بخش عمده مشکل ما این است که بررسی مغز نوزادان با اسکنرهای قدیمی، کار بسیار دشواری به شمار می‌رود.

وی افزود: همانطور که همه والدین می‌دانند، نوزادان شش ماهه بسیار فعال هستند. آنها دائما حرکت می‌کنند و حواسشان به سادگی پرت می‌شود. برای استفاده از روشی مانند ام‌آرآی، بیمار باید کاملا بی‌حرکت بماند که این موضوع در نوزادان، تقریبا غیرممکن است؛ مگر این که در خواب باشند و یا به آنها داروی آرام‌بخش داده شود.

پیش بینی افزایش وزن اطفال با عکسبرداری از مغز

سیستمی که این گروه پژوهشی ابداع کرده‌اند، نسل جدیدی از کلاه‌های پوشیدنی است که در آن از "برش‌نگاری" یا "توموگرافی"(Tomography) استفاده می‌شود. نخستین نمونه این سیستم موسوم به "LUMO" را شرکت فناوری پزشکی "Gowerlabs" تامین کرده است.

هر شش ضلعی روی کلاهک، شامل سه منبع LED و چهار حسگر است. برای تشخیص تغییرات اکسیژن رسانی مغز، از نور مادون قرمز نزدیک استفاده می‌شود.

پژوهشگران می‌توانند به واسطه این تغییرات، به نقشه‌برداری از بخش‌های گوناگون مغز بپردازند که به صورت فعال در زمان واقعی کار می‌کنند. 

نزدیکترین فناوری به این روش جدید، "طیف‌شناسی فروسرخ نزدیک"(fNIRS) است اما دستگاه‌های مبتنی بر این روش، وضوح مکانی محدودی دارند و هنوز هم به هدست‌های بزرگ نیازمند هستند. پژوهشگران باور دارند که این فناوری تصویربرداری جدید، یک پیشرفت چشمگیر است.

پژوهشگران، این فناوری را روی نوزادان شش ماهه آزمایش کردند و دریافتند که واقعا موثر است. آنها انتظار دارند که این فناوری جدید به متخصصان علوم اعصاب امکان دهد تا به بینش‌های جدیدی در مورد فعالیت مغز نوزادان در محیطهای طبیعی دست یابند.

الیزابتا ماریا فریجیا، از پژوهشگران این پروژه گفت: روشی که ما ابداع کرده‌ایم، ایمن، بدون صدا و پوشیدنی است و نسبت به فناوری‌های همتای خود، وضوح بیشتری دارد. ما امیدواریم که این نسل جدید از فناوری‌ها، به پژوهشگران طیف وسیعی از حوزه‌ها امکان دهد تا اطلاعات بیشتری را در مورد نحوه رشد مغز نوزادان به دست آورند و روش‌های جدیدی را برای تشخیص، نظارت و در نهایت درمان بیماری‌های عصبی مانند اوتیسم و فلج مغزی ارائه دهند.

این پژوهش، در مجله "NeuroImage" به چاپ رسید.

کد خبر 567988
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha