بایستی استاد ملک‌زاده را آغازگر یادگیری ژرف برای ماشین‌های هوشمند آیندهٔ ایران زمین دانست که این ماشین‌ها خواهند توانست پاره‌ای از رازهایی که هرگز گشوده نشده‌اند را آشکار نمایند. استاد ملک‌زاده معمار پزشکی آینده است.

دکتررضا ملک‌ زاده

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر ایرج نبی‌پور، فوق‌تخصص غدد و متابولیسم و استاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در یادداشتی که در پی کناره‌گیری دکتر رضا ملک‌زاده از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشته است، ملک‌زاده را کاوشگرِ اندیشه‌ورزِ هوشمند خوانده و نوشته است: 

«استاد ملک‌زاده را از دوران دانشکدهٔ پزشکی که دانشجوی ایشان بودم به یاد می‌آورم که همواره دانشمندی بود نستوه در کشف ناشناخته‌ها و گشایش رموز تن آدمی، تنی که در نزد شرقیان جایگاه روان است و تجلی‌گاه نقش بند هستی.

 تشنگی دانستگی استاد پایان‌ناپذیر بود و تلاش ایشان دست‌مایهٔ دانشورزی دانشجویانش که گرد او حلقه می‌زدند تا از چشمهٔ فوران پژوهندگی‌اش بیاموزند.

استاد پی برد که باید در سطوحی بالاتر، کنش‌های ملکول‌ها، ژن‌ها، ترانس‌کریپتوم‌ها، پروتئوم‌ها، فیزوم‌ها و امیکس‌ها را در برهم‌کنش‌های زیست اجتماعی در پیکرهٔ جامعه کنکاش نماید و بدین سان در مرز پزشکی سیستمی (Systems medicine) گام نهاد و منظر گستردهٔ خود را بر زیست بوم‌های ایران‌زمین افکند و چرایی‌های زیستی را از درون این منظر گسترده که با کنش‌های پیچیدهٔ اکولوژی اجتماعی در پیوند بود، برچید و این شد که به گنج داده‌های بزرگ (Big data) دست یافت که پزشکی فرادقیق (Precision medicine) آینده بر آن استوار است و اکنون او است که باید در فضای ناهمگن، پیچیده و غامض از داده‌ها که خلق آن‌ها تلاشی سترگ را از وی ستاند، به سان معدن‌کار هستی، به خراش فیروزهٔ ناب حقیقت، از دل پیچیدگی‌ها دست ورزد و این گذاری است که به پزشکی ژرف (deep medicine) منتهی می‌شود که هم‌آمیخته است با ترسیم شبکه‌های عصبی مصنوعی و یادگیری ژرف، با پیکره‌ای از درون‌دادهای بی‌شمار، لایه‌های چندگانهٔ غرق در داده‌ها که به خلق برون‌دادهایی خواهند انجامید که الگوریتم‌های بی‌شماری را عرضه می‌دارند.

از این رو، بایستی استاد را آغازگر یادگیری ژرف (Deep learning) برای ماشین‌های هوشمند آیندهٔ ایران زمین دانست که این ماشین‌ها خواهند توانست پاره‌ای از رازهایی که هرگز گشوده نشده‌اند را آشکار نمایند.

بدین سان، استاد ملک‌زاده معمار پزشکی آینده است. ایشان توانسته است با خردورزی هوشمندانه‌ای، نیازمندی‌های رهیابی به این آینده شگرف را فراهم آورد تا هستی‌ بخشی باشد برای زندگی دلنشین بیمارانی که از ژرفای قلب به آنان عشق می‌ورزد.»

بر طبق این گزارش، دکتر ایرج نبی‌پور عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی، دارای بورد فوق تخصصی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است. ریاست پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس، رئیس و موسس مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیج فارس و مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج فارس، موسس و هیئت علمی مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج فارس و معاون پژوهشی و عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به عنوان سوابق علمی و اجرایی وی در پایگاه فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران درج شده است.

کد خبر 567775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار چهره‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha