مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: از زمان اجرای طرح احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی ویژه مددجویان کمیته امداد در سال ۹۷ با راه‌اندازی ۱۸۹ نیروگاه زمینه اشتغال پایدار مددجویان فراهم شده است.

نیروگاه خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رضا سلم‌آبادی افزود: از این تعداد ۵۷ نیروگاه در سال ۹۷ و ۵۳ نیروگاه در سال گذشته اجرا شد که به شبکه سراسری برق متصل شدند. از ابتدای امسال نیز ۷۹ نیروگاه خورشیدی خانگی برای مددجویان کمیته امداد در استان خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی درآمد ماهانه حاصل از تولید برق در هر نیروگاه برای مددجویان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلووات تولید برق هزار و ۴۰ تومان توسط شرکت ساتبا خریداری می‌شود. این نیروگاه‌ها به طور میانگین سالانه ۹ تا ۱۰ هزار کیلووات برق تولید می‌کنند. این نهاد به ازای ایجاد هر نیروگاه خورشیدی، پنج میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد با بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان پرداخت می‌کند. تاکنون ۲ هزار خانوار در این استان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی شناسایی شده‌اند. شرایط جوی خراسان جنوبی و تابش مستقیم خورشید در ۳۲۰ روز از سال، ظرفیت مناسبی را برای تولید انرژی پاک و کسب درآمد برای متقاضیان فراهم کرده است.

اجرای طرح خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک اقدام موثر دولت در سه سال گذشته بوده و تمامی مشترکان اعم از خانگی، عمومی (اداری)، تجاری، صنعتی و کشاورزی می‌توانند با احداث نیروگاه برق خورشیدی و بادی بر فراز پشت بام خود نسبت به تولید برق پاک و فروش آن به نرخ تضمینی به وزارت نیرو اقدام کنند.

خرداد امسال در سفر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی قرارداد همکاری احداث ۷۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و صندوق کارآفرینی امید امضا شد. با اجرای این تفاهم‌نامه در مدت ۲ سال برای ۷۵۰۰ نفر مستقیم کارآفرینی می‌شود و نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی همکاری خواهند کرد.

کد خبر 567503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha