سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه سیاسی: 201 نماینده مجلس شورای اسلامی در حمایت از حق ایران در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه با تأکید بر اینکه فناوری هسته‌ای بدون تردید حق مسلم ملت بزرگ ایران است و این حق را هیچ قدرتی نمی‌تواند تضییع کند، آمده است: آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی پیرو این کشور، بدون هرگونه منطق قانونی بین‌المللی و در چارچوب اهداف سیاسی خود به‌دنبال تضییع حق مهم ملت ایران هستند، درصورتی که به خوبی می‌دانند که مخازن عظیم نفت و گاز روزی به پایان خواهد رسید و گزینه دیگری جز اینکه از امروز به فکر انرژی جایگزینی باشیم، وجود ندارد.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: ما ضمن اعلام حمایت جدی خود از عزم ملی و سیاست‌های شورای‌عالی امنیت ملی در مورد برنامه هسته‌ای، معتقدیم فرصت مذاکره برای گروه 1+5 با رعایت خط قرمز ایران، فرصت مناسبی است که این کشورها می‌بایست در جهت حل معضلات از آن استفاده کنند و بدانند که صدور قطعنامه و اعمال تحریم، آنها را نه فقط به نتیجه نخواهد رساند، بلکه موجب می‌شود تا نمایندگان ملت ایران تصمیم‌های دیگری را همانند آنچه در مورد اجرای پروتکل الحاقی صورت گرفت، اتخاذ کنند.

اختلاف‌نظر

اما این بیانیه در شرایطی صادر شد که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در چین سرگرم تلاش‌ برای هرچه بیشتر همراه کردن پکن با سیاست‌های واشنگتن بود.

هرچند ایسنا به نقل از شینهوا گزارش داد که رایس از همکاری خوب با مقام‌های چینی درباره برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته است، اما رادیو صدای آمریکا در گزارشی به نقل از رایس اذعان کرد که با همتای چینی خود درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران اختلاف‌نظر داشته است.

از سوی دیگر، موضوعی که این روزها رسانه‌های خارجی با هدف اعمال فشار روانی بر ایران نسبت به بزرگنمایی آن اقدام می‌کنند، بحث احتمال حمله نظامی آمریکا یا رژیم‌صهیونیستی علیه ایران است.

به گزارش ایسنا، جفری فالتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط مدعی شده است چنانچه ایران تنگه هرمز را مسدود کند، واشنگتن سناریوهای مختلفی برای تقابل با ایران در اختیار دارد. 

همچنین ان‌بی‌سی هم از قول مقام‌های وزارت دفاع آمریکا نسبت به اینکه رژیم صهیونیستی تا پایان سال‌جاری میلادی به اقدام نظامی علیه ایران که عواقب اقتصادی و امنیتی وخیمی برای آمریکا و سایر کشورهای جهان خواهد داشت، دست بزند، ابراز نگرانی کرد.

اما دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره  خبر چند روز قبل نشریه نیویورکر مبنی بر اختصاص بودجه 400‌میلیون دلاری برای خرابکاری در ایران را انکار کرد و البته گفت که نمی‌تواند توضیح بیشتری در این باره ارائه کند.

کد خبر 56749

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز