مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

تامین آب آشامیدنی با احداث یک شبکه آبرسانی جدید پس از ۱۵ سال، کام هزار خانواده روستایی را در قلعه‌گنج شیرین کرد.

آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  احداث شبکه آبرسانی جدید در ۶ کیلومتری قلعه‌گنج طی چند روز گذشته کامِ اهالی هفت روستای دیگر این شهرستان را شیرین کرد. درواقع باید بگوییم طی سه سال گذشته ۷۷ روستای قلعه‌گنج به شبکه آبرسانی متصل شده و این، رقمی بیش از تمامی اقدامات انجام شده طی سه دهه گذشته است. به گفته مسئولان، برای تامین آب ۲۸ روستای دیگر این شهرستان ۳۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اکنون ۱۹۲ روستای قلعه‌گنج از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند.

از میان هفت روستایی که دیگر مشکل آب آشامیدنی ندارند، توکل‌آباد است، روستایی که برخی اهالی قلعه‌گنج هنوز آن را با نام بنی‌تراتُم می‌شناسند. تُم در گویش محلی به معنی تپه است و بنی‌ترا نیز نام شخص یا طایفه‌ای است که برای نخستین بار در این روستا سکنی گزیده‌اند. مردم این دیار بیشتر به زبان‌های فارسی، بلوچی و گویش رودباری صحبت می‌کنند.

روستای توکل‌آباد در فاصله ۶ کیلومتری مرکز قلعه‌گنج و در حاشیه جاده قلعه‌گنج به کهنوج واقع شده است. این روستا از یک طرف به دشت چاه‌باغ و از سمت دیگر به کوه منتهی می‌شود.

۱۵ سال قبل، آب آشامیدنی لوله‌کشی این روستا به دلیل خشکسالی، ابتدا جیره‌بندی و در نهایت به طور کامل قطع شد و اهالی ناچار بودند از شهر قلعه‌گنج دَبه‌ها و گالُن‌های آب را با موتورسیکلت و هر وسیله ‌نقلیه دیگری به منازل خود بیاورند.

بانو احمدی یکی از زنان خانه‌دار روستای توکل‌آباد یا همان بنی‌تراتُم است که سال‌ها برای تهیه آب آشامیدنی، گالُن‌های ۲۰ لیتری آب را همچون مردان بر روی سَر خود حمل کرده است، اظهار کرد: از آنجا که تهیه آب برایمان سخت بود، در مصرف هم بسیار حساس بودیم. آب آشامیدنی را از قلعه‌گنج با موتورسیکلت و خودرو می‌آوردیم و برای شستن ظرف‌ها و لباس‌ها و سایر موارد بهداشتی، از موتورپمپ کشاورزی که آنطرف جاده بود آب تهیه می‌کردیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته شرایط سختی را تجربه کردیم، افزود: گالُن‌های آب را روی سر می‌گذاشتیم و از عرضِ جاده قلعه‌گنج به کهنوج عبور می‌کردیم. با وجود ترافیک و تردد خودروها و کامیون‌ها، رد شدن از جاده کارِ خطرناکی بود.

احمدی با بیان اینکه مردان روستا بیشتر اوقات در مزارع کشاورزی مشغول به کار بودند، تصریح کرد: حتی کودکان هم به کمک ما می‌آمدند تا گالُن‌ها را از عرض جاده رد کنیم. کامیون‌ها بوق می‌زدند و صدای ترمزهای ناگهانی آن‌ها برایمان همچون کابوسی وحشتناک بود.

فرماندار قلعه‌گنج نیز با بیان اینکه در سنوات گذشته، آب آشامیدنی روستای توکل‌آباد از یک حلقه چاه در روستای چاه‌سنگی که در مجاورت توکل‌آباد بود تامین می‌شد اما به دلیل خشکسالی، آن چاه خشک شد و به گفته خود مردم، ۱۵ سال اهالی این روستا با معضل بی‌آبی مواجه بودند.

مهدی شهسواری با اشاره به پیگیری‌های مستمر برای تامین آب اهالی توکل‌آباد اظهار کرد: تصمیم گرفتیم یک حلقه چاه جدید در نزدیکی این روستا برای تامین آب آشامیدنی توکل‌آباد و روستاهای مجاور حفر کنیم و با همکاری مجموعه آب و فاضلاب، شبکه آبرسانی این روستاها با اعتبار چهار میلیارد تومان احداث و به بهره‌برداری رسید.

بختیار دهقانپور، رئیس اداره آب و فاضلاب قلعه‌گنج افزود: شبکه داخلی آبرسانی روستای توکل‌آباد به دلیل فرسودگی، به طور کامل تعویض شده است.

وی تصریح کرد: پس از حفر چاه و احداث مجتمع آبرسانی چاه‌باغ به طول ۲۷ کیلومتر، روستاهای تُم‌چِلی، شَمزان چاه‌باغ، شمزان جهاد، شَمزان هیات، دَشت چاه‌باغ و چاه‌سنگی و توکل‌آباد با یکهزار خانوار از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

تابستان گذشته، کمبود آب آشامیدنی به قدری اهالی این روستاها را کلافه کرده بود که یک روز مجبور شدند گالن‌های خالی را در وسط جاده قلعه‌گنج - کهنوج قرار دهند. آن روز با پیگیری مسئولان مقرر شد تا زمانی که آب آشامیدنی آن‌ها به طور دائم وصل نشده، آبرسانی به صورت سیار انجام شود و امروز تمامی آن هفت روستا از نعمت آب لوله‌کشی بهره‌مند شده‌اند.

کد خبر 567452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha