پیش از ظهر امروز خبرهای خوب از واکسن ضدکرونای آکسفورد منتشر شد. واکسن سازان انگلیسی می‌گویند فاز 3 آزمایش انسانی با 70 درصد تاثیر مثبت را به پایان برده‌اند. این 70 درصد تاثیر، ناشی از ترکیب دو دُز بوده که یکی 90 درصد موثر و دیگری 62 درصد بوده است.

واکسن آکسفورد کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از گاردین؛ مدیر اجرایی کمپانی AstraZeneca که همراه با آکسفورد واکسن ضدکرونای انگلیسی را ساخته‌اند می‌گوید اگر دولت مجوزهای قانونی لازم را صادر کند، آنها از دسامبر ایمن سازی کشور را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

محققان انگلیسی امروز اعلام کردند واکسن موسوم به آکسفورد نتایج درخشانی در فاز سوم کسب کرده و آماده استفاده است.

 گفته می‌شود هیچ کدام از داوطلبان واکسن ضد کرونای آکسفورد راهی بیمارستان نشده‌اند و این حکایت از موفقیت بزرگ این واکسن در مبارزه با ویروس کشنده دارد.

 فرق میان واکسن آکسفورد با مدرنا و فایزر

واکسن فایزر و مدرنا از نوع واکسن مدرن پیام رسان mRNA هستند که قطعات ویروسی را به سلول انسانی وارد کرده تاز از آن برای تولید آنتی ژن بیماری زا برنامه ریزی کرده و سپس پاسخ ایمنی تطبیقی را در برابر عامل بیماری زا تحریک می‌کند.

واکسن از نوع mRNA به بدن تزریق شده و به آنها گفته می‌شود تا آنتی ژن تولید کنند. آنتی ژن توسط سیستم ایمنی بدن شناخته شده و آن را برای مبارزه با کرونا آماده می‌کنند.

برای تولید واکسن mRNA نیازی به ویروس واقعی نیست که باعث سرعت بخشیدن به تولید واکسن می‌شود. اما واکسن معمولی از اَشکال ضعیف ویروس تولید می‌شوند.

واکسن آکسفورد موسوم به ChAd0x1 nCoV-19 از نسخه بی خطر و ضعیف شده ویروس استفاده می‌کند که باعث سرماخوردگی در شامپانزه می‌شود. قبلا محققان از این فناوری برای تولید واکسن علیه آنفلوانزا، زیکا و سندرم Mers استفاده کرده‌اند.

بیانیه دانشگاه آکسفورد درباره موفقیت واکسن کرونا

آکسفورد با همکاری AstraZeneca امیدوار است تا پایان سال 2021 بیش از 3 میلیارد دُز واکسن را تولید و روانه بازار جهانی کند. واکسن آکسفورد را می‌توان در دمای یخچال نگهداری کرد و بنابراین زیرساختهای نگهداری از واکسن در حجم انبوه به سرعت فراهم می‌شود.{برعکس واکسن ساخت فایزر}

آزمایش واکسن روی 23 هزار داوطلب انجام شده و ریز نتایج آکادمیک آن به زودی منتشر خواهد شد. این پروژه حاصل همکاری جهانی و شرکای آکسفورد از سراسر جهان است و از همکاری و سخت کوشی آنها سپاس گذاریم. بدون آنها واکسن آکسفورد امکان پذیر نبود.

تقدیر نخست وزیر انگلیسی از واکسن‌سازان

بوریس جانسون از آکسفورد و AstraZeneca بابت توسعه واکسن ضد کرونایی که به گفته وی بسیار مهم موثر بوده، قدردانی کرد.

در همین حال وزیر بهداشت انگلیس گفت از سال آینده میلادی واکسن به طور گسترده در دسترس همگان خواهد بود و بعد از عید پاک اوضاع به حالت عادی بازخواهد گشت.
 

کد خبر 567273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha