چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

نبود زمین برای ساخت‌وساز در روستای ایسپره از توابع بخش سردشت دزفول به معضلی جدی برای اهالی تبدیل شده و آنها را مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها و مناطق کم‌برخوردار کرده است.

روستای ایسپره

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، روستای ایسپره حدود ۶۰ کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد و با بیش از ۱۱۰ خانوار در بخش سردشت استان خوزستان واقع شده است. با وجود احداث این روستا از حدود ۴۰ سال پیش، هنوز زمینی برای توسعه و اجرای طرح هادی اختصاص داده نشده و همین امر موجب مهاجرت اهالی شده است. به گفته یکی از اهالی از سال ۶۱ هیچ زمینی برای ساخت‌وساز در این روستا واگذار نشده در حالی که زمین اطراف روستا وجود دارد.

محمد ایسپره گفت: هفت برادر دارم که سه نفر از آنها به علت نبود زمین برای ساخت‌وساز مجبور به مهاجرت به مناطق حاشیه‌ای و اجاره‌نشینی شده‌اند. به دلیل نبود زمین مجبورم دام‌هایم را در خیابان رها کنم و همین امر باعث سرقت آنها می‌شود.

دهیار روستای ایسپره اظهار کرد: این روستا ۴۳۲ نفر جمعیت دارد که شغل اهالی آن کشاورزی، دامداری و دامپروری است. از حدود ۴۰ سال پیش که کلنگ ساخت این روستا زده شده هنوز حتی یک خیابان به آن اضافه نشده است. طبق توافق‌های گذشته مقرر شده بود زمین‌های کشاورزی اطراف روستا تغییر کاربری و برای ساخت‌وساز واگذار شوند ولی کشاورزان اکنون راضی به مصالحه نیستند چراکه شغلشان کشاورزی است و با ازدست دادن این زمین‌ها دچار مشکل خواهند شد. تاکنون نشست‌های مختلفی برای رفع مشکل زمین با ریش‌سفیدان و ادارات مربوطه از جمله بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شده ولی به علت همکاری نکردن کشاورزان بی‌نتیجه مانده‌اند. نبود زمین برای ساخت‌وساز موجب شده حدود ۳۳۰ نفر از اهالی به حاشیه شهرها مهاجرت و در شرایط نابسامانی زندگی کنند.  

کیومرث ایسپره فاصله این روستا تا سردشت را سه کیلومتر عنوان و بیان کرد: با کم شدن جمعیت شهر به دلیل مهاجرت، سرانه برای بهسازی روستا نیز کاهش یافته است لذا امکان توسعه روستا و راه‌اندازی مراکز خدماتی چون خانه بهداشت وجود ندارد. مهاجرت اهالی روستا به مناطق حاشیه‌ای باعث شده به علت کاهش جمعیت امکان توسعه مدارس نیز فراهم نشود و دختران این روستا برای ادامه تحصیل در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مجبور به طی مسافت سه کیلومتری شوند. متاسفانه برخی کشاورزان همکاری لازم را ندارند و همین امر باعث شده اقدامی در این خصوص انجام نشود.  

ناصر ایزدی‌فر، رئیس بنیاد مسکن دزفول نیز در این باره گفت: یک زمین در شرق این روستا قرار دارد که جزو اراضی ملی است ولی برای رفع مشکل زمین برای ساخت‌وساز، کشاورزان حاضر به مصالحه نیستند. کاربری این زمین، فضای سبز و عمومی است که طرح بازنگری آن پیشنهاد شده است. طرح بازنگری این زمین می‌تواند مشکل اهالی روستا را برطرف کند البته این کار نیازمند تامین اعتبار است.

کد خبر 567207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha