اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت دارد که ایران در سال گذشته بیش از ۵.۷ میلیون دلار صادرات خودرو داشته و اسپانیا از جمله مقصدهای این صادرات بوده که بیشترین تنوع خودرویی به آن صادر شده است.

پرايد111

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، واردات خودرو حدود سه سالی است که ممنوع شده و امکان ورود آن به دلیل تغییر در ضوابط واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش وجود ندارد ولی صادرات خودرو از ایران صورت می‌گیرد. این در حالی است که تازه‌ترین اعلام مسئولان گمرک ایران از وضعیت صادرات خودرو از این حکایت دارد که در سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش ۵ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۷ دلار به ۹ کشور صادر شده است.

طبق اعلام سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، وزن خودروهای صادراتی حدود ۱۵۷۳ تن به کشورهای هنگ‌کنگ، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه بوده است.

عراق با ۳ میلیون و ۱۲۲هزار و ۹۰۰ دلار، آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱ هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد اول خودروهای ایرانی بودند، همچنین هنگ‌کنگ با ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلار، تایوان با ۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار، چین با ۳۶هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با ۷ هزار دلار و امارات با ۴ هزار و ۶۶۲ دلار دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند.

خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال گذشته را به خود اختصاص داده است و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما، دنا و... مابقی سهمی کمتر از ۱۰درصد را دربرمی‌گیرند. این در حالی است که بیشترین تنوع صادرات خودرویی  با خودروهای‌ تیبا، ساینا، کوئیک، وانت‌آریسان، پژو پارس، پراید۱۳۱ و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.

صادرات خودرو از ایران و محصولات ایران‌خودرو و سایپا در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان مربوطه به ویژه در شورای رقابت بارها تاکید کرده‌اند که از مهم‌ترین دلایل نابسامانی بازار خودرو کمبود عرضه در مقابل تقاضاست و تا هنگامی که تولید افزایش نیافته و عرضه بیشتر نشود وضعیت بازار چندان بهبود پیدا نخواهد کرد.

این در شرایطی است که حتی شیوا رییس شورای رقابت چندی پیش پیشنهاد واردات خودروهای وارداتی را مطرح کرد که بتوانند با واردات بدون انتقال ارز و خودروهایی که امکان خرید آن برای مردم وجود داشته باشد تا حدودی به وضعیت بازار سامان دهند.

کد خبر 567030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha