تازه‌ترین گزارش رسمی مرکز آمار ایران از روند نرخ تورم در ایران یک سال پس از آزادسازی قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه در فاصله آبان پارسال تا آبان امسال از ۱.۶درصد به ۵.۲درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه هم از ۲۷درصد در آبان پارسال به ۴۶.۴درصد در آبان امسال رسیده اما نرخ تورم سالانه ایران از ۴۱.۱درصد به ۲۹درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم

به گزارش همشهری آنلاین، تازه‌ترین گزارش رسمی مرکز آمار ایران از روند نرخ تورم در ایران یک سال پس از آزادسازی قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه در فاصله آبان پارسال تا آبان امسال از ۱.۶درصد به ۵.۲درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه هم از ۲۷درصد در آبان پارسال به ۴۶.۴درصد در آبان امسال رسیده اما نرخ تورم سالانه ایران از ۴۱.۱درصد به ۲۹درصد کاهش یافته است. ازجمله تغییرات مهم درخصوص نرخ تورم آبان‌ماه می‌توان به افزایش سرعت رشد نرخ تورم ماهانه بر اقشار ضعیف و فقیر جامعه نسبت به اقشار ثروتمند اشاره کرد به‌نحوی که دهک اول یا فقیرترین‌ها در آبان‌ماه برای خرید یک سبد کالاها و خدمات ۸.۴درصد هزینه کرده‌اند درحالی‌که رشد هزینه سبد مصرفی دهک دهم یا ثروتمند جامعه تنها ۲.۳درصد بوده است.

  • نبض تورم در سفره مردم

به گزارش همشهری، مرکز آمار ایران می‌گوید: خانوارهای ایرانی در آبان امسال به‌طور میانگین ۴۶.۴درصد بیشتر از آبان پارسال برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند و نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان امسال نسبت به ‌ماه قبل ۵واحد درصد رشد کرده است. نکته نگران‌کننده درخصوص رشد نرخ تورم نقطه به نقطه، افزایش ۱۶.۱درصدی نرخ تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات است به‌نحوی که میانگین قیمت‌سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و البته دخانیات در آبان امسال ۵۶.۶درصد رشد کرده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در آبان امسال ۴۱.۸درصد بوده که نسبت به مهرماه امسال تنها یک دهم درصد کاهش یافته است.
این گزارش نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق شهری ایران با ۴.۴درصد رشد در آبان امسال نسبت به‌ماه مهر سال‌جاری به ۴۵.۷درصد رسیده ولیکن نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی از مرز ۵۰درصد هم عبور کرده و نسبت به‌ ماه مهر امسال سرعت آن ۸.۱واحد درصد بوده است.

  • کاهش اندک سرعت تورم

نرخ تورم ماهانه که نشان‌دهنده تغییرات قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی مردم است هم نشان از کاهش ۱.۸درصدی در آبان‌ماه نسبت به مهرماه امسال دارد و مرکز آمار سرعت افزایش تورم در ماه گذشته را ۵.۲درصد برآورد کرده با این تفاوت که سرعت افزایش ماهانه قیمت گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات ۱۳درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات تنها ۱.۶درصد بوده است. البته مرکز آمار می‌گوید: سرعت رشد تورم ماهانه در بین خانوارهای شهری و روستایی بیشتر بوده به‌نحوی که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری در آبان با کاهش ۲.۴واحد درصدی مواجه شده و به ۴.۷درصد رسیده اما خانوارهای روستایی ایران با رشد ۷دهم درصدی مواجه شده‌اند و نرخ تورم ماهانه آنها ۷.۶درصد بوده است.

  • تورم در آستانه ۳۰درصد

میانگین تغییرات قیمت کالاها و سبد مصرفی مردم در یکسال منتهی به آبان امسال (تورم سالانه) ۲۹درصد برآورد شده که نسبت به نرخ تورم سالانه مهر امسال ۱.۸درصد افزایش یافته است. این برای سومین‌ماه متوالی است که نرخ تورم سالانه ایران روندی افزایشی را تجربه می‌کند و هرچند نرخ تورم سالانه از ۴۱.۱درصد در آبان سال گذشته به ۲۹درصد در آبان امسال رسیده اما با درنظر گرفتن آهنگ رشد ماهانه تورم و نرخ تورم نقطه به نقطه، به‌نظر می‌رسد نرخ تورم سالانه ایران در پایان امسال به ۳۵درصد خواهد رسید درحالی‌که بانک مرکزی نرخ تورم پایان سال را با نوسان ۲درصدی، ۲۲درصد برآورد کرده است.

  • فشار سنگین تورم بر فقرا

مرکز آمار ایران دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان امسال برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای را۲۶.۳دهک اول (فقیرترین) و ۳۵.۲درصد برای دهک دهم (ثروتمندترین) برآورد کرده اما می‌گوید: سرعت رشد قیمت سبد کالاهای مصرفی مردم در بین دهک‌های فقیر جامعه بیشتر از دهک‌های ثروتمند در آبان‌ماه بوده به‌نحوی که درصد رشد نرخ تورم ماهانه برای دهک فقیر جامعه ۸.۴درصد و برای دهک ثروتمند تنها ۲.۹درصد بوده که روندی متفاوت با ماه‌های پیش را نشان می‌دهد.

دلیل اصلی سنگینی فشار تورم بر دهک فقیر جامعه رشد نرخ تورم گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی بوده به‌نحوی که دهک فقیر جامعه در آبان‌ماه امسال ۱۴.۷درصد و دهک ثروتمند ۱۲.۵درصد بیشتر ازماه قبل برای خرید کالاهای خوراکی و آشامیدنی هزینه کرده و از سوی دیگر دهک فقیر جامعه با رشد ۲.۱درصدی قیمت گروه‌ کالاهای غیرخوراکی و خدمات مواجه شده اما این رشد قیمت برای دهک ثروتمند تقریبا صفر (یک‌دهم درصد) بوده است.

  • کاهش اندک قیمت کالاهای بادوام

مرکز آمار ایران با تقسیم‌بندی کالاهای مصرفی مردم به کالاهای بادوام، بی‌دوام و کم دوام گزارش می‌کند که روند افزایش قیمت کالاهای تجاری و بادوام نظیر لوازم خانگی و اثاثیه منزل و خودرو در آبان امسال متوقف و تاحدودی کاهش داشته اما نسبت به آبان پارسال این کالاها متاثر از افزایش نرخ ارز، بالاترین میزان تورم نقطه به نقطه به میزان ۱۲۷درصد تجربه کرده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌های تازه در آبان امسال ۵۹.۹درصد و سایر خوراکی‌ها ۵۳.۷درصد برآورد شده است.

  • رکورد تورم بخش حمل‌ونقل

بخش حمل‌ونقل که انتظار می‌رفت پس از آزادسازی قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن در آبان سال گذشته با تخلیه آثار تورمی مواجه شود، در ماه‌های اخیر همچنان موتور اصلی شتاب نرخ تورم بوده که دلیل آن رشد هزینه‌های این بخش ناشی از افزایش هزینه تولید و ارائه خدمات این بخش به‌ویژه ناشی از افزایش نرخ ارز می‌تواند باشد. به گزارش همشهری، نرخ تورم نقطه به نقطه گروه حمل‌ونقل در آبان امسال ۹۹.۲درصد از سوی مرکز آمار ایران برآورد شده و نرخ تورم سالانه این گروه هم ۶۳.۹درصد بوده که نسبت به ۱۰گروه اصلی کالاها و خدمات مصرفی مردم بالاترین نرخ تورم ماهانه و سالانه را به‌خود اختصاص داده هرچند سرعت رشد نرخ تورم ماهانه گروه حمل‌ونقل در آبان نسبت به مهر امسال ۱.۴درصد کاهش یافته است.

منبع: همشهری

کد خبر 566813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha