عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اخیرا بیمارانی می‌بینیم که متاسفانه وقت‌شان در خانه تلف شده و در مراحل آخر بیماری مراجعه کرده‌اند.

مینو محرز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره میزان روزهایی که یک فرد کرونا مثبت باید در قرنطیه بماند، گفت: از آنجایی که فعلا تست زیادی در دسترس مردم نیست و هزینه تست PCR هم برای مردم در بخش خصوصی بالاست، توصیه الزامی به انجام تست نمی‌کنیم. حال اگر فردی مثبت شده است یا علائم دارد، باید دو تا سه هفته در قرنطینه و ایزولاسیون باشد.

کرونایی ها چند روز باید در قرنطینه باشند؟

وی با بیان اینکه در عین حال افراد مبتلا به کرونا باید تا شش هفته در خانه و در مواجهه با دیگران حتما ماسک بزنند، افزود: زیرا ممکن است هنوز ویروس در بدن فرد وجود داشته باشد و بیماری را به دیگران منتقل کند. بنابراین ماندن در قرنطینه دو هفته بعد از شروع علائم در بیمار مبتلا به کرونا الزامی است و تا شش هفته باید حتی در خانه هم از ماسک استفاده کند. البته می تواند از اتاقش بعد از دو هفته خارج شود.

محرز با بیان اینکه عدم رعایت این موارد منجر به افزایش ابتلا به ویژه در خانواده‌ها می‌شود، ادامه داد: حال وقتی که خانواده‌ها در معرض ابتلا قرار گیرند، افراد مسن و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، به کرونا مبتلا می‌شوند که این موارد بیشترین موارد بدحال را تشکیل می‌دهند که مرگ و میر هم دارند. در ایام عید مردم به دیدن افراد سن بالا نمی‌رفتند که همین موضوع منجر به کاهش مرگ و میر شد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، گفت: ما بعد از ۹ ماه یاد گرفته‌ایم که بیمارانی را که وضعیت بهتری دارند، به صورت سرپایی درمان کنیم، اما به هر حال بیمار سرپایی هم باید تحت کنترل باشد. تمام مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته وزارت بهداشت آموزش دیده‌اند که به بیماران دستورالعمل ایزولاسیون داده و در صورت لزوم داروهایی مانند کلروکین را برایشان تجویز کرده و وضعیت بیماری‌شان را ارزیابی می‌کنند. حال اگر وضعیت بیماری خطرناک بود، او را به بیمارستان می‌فرستند.

محرز با بیان اینکه برخی از بیماران در هفته اول ابتلا به کرونا شرایط خوبی دارند، اما از هفته دوم به بعد بیماری‌شان شدت می‌یابد، گفت: اخیرا بیمارانی دیده‌ام که متاسفانه وقت‌شان در خانه تلف شده است. از مردم خواهش می‌کنم بیماران‌شان را در خانه نگه ندارند. بیمار مبتلا به کرونا باید ارزیابی شود و مشخص شود که آیا بیماری‌اش در مرحله خفیف، متوسط، شدید یا خیلی شدید است. همه این موارد دستورالعمل‌های خاصی برای درمان دارد. در یک مرحله بیمار باید حتما بستری شود، اما در یکسری بیماران را هم می‌توان به صورت سرپایی درمان کرد. حال برخی به این مساله توجه نمی‌کنند و اخیرا در مواردی شاهدیم که وقت بیماران در خانه تلف می‌شود.

وی درباره زمان مراجعه بیمار مبتلا به کرونا، گفت: بیمار اگر مثبت شد، باید به پزشک مراجعه کند. در حال حاضر تمام مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته که متعلق به شبکه بهداشتی است، آموزش دیدند تا بیماران را ارزیابی کنند که یا به صورت سرپایی بیمار را درمان می‌کند و اگر نیاز به بستری داشته باشد، او را به بیمارستان می‌فرستند. در عین حال بیماران را به صورت تلفنی پیگیری می‌کنند. این سیستمی که داریم، عالی است، اما مردم نمی‌دانند که به کجا باید مراجعه کنند.

بازارهای غیرقانونی و جان هایی که از دست می روند

محرز با اشاره به بازارهای غیرقانونی تامین دارو، گفت: سیستمی که در آن برخی داروها به صورت قاچاق به فروش می‌روند، مشکل ایجاد می کند. در بیمارستان داروهای استاندارد و بر اساس سهیمه بندی ارائه می‌شود. حتی باید پوکه داروی ضدویروس را تحویل دهیم تا مبادا وارد بازار آزاد شود. زیرا قیمت آن در بیمارستان کم است، اما در بازار آزاد میلیون‌ها قیمت پیدا می‌کند. بنابراین سیستم ناصرخسرو و تامین دارو از چنین بازارهایی فاجعه است که باعث می‌شود وقت بیمار تلف شود و وقتی به بیمارستان می‌رسد در مراحل آخر بیماری است. در حالی که شاید اگر زودتر می‌آمد، می‌شد بیمار را نجات داد.

وی تاکید کرد: درست است در خانه با پزشک و پرستار و اکیپ مجرب می توان کرونا را درمان کرد، اما در مواردی که این درمان‌ها تخصصی نباشد، بیمار دچار مشکل می‌شود. بنابراین توصیه ام این است که حتما به درمانگاه ها و مراکز تخصصی مراجعه کنند تا ارزیابی شوند و زمان را از دست ندهند.

وی ادامه دارد: در عین حال افرادی هم که تست مثبت ندارند، اما علائمی مانند تب یا تنگی نفس دارند حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 566588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha