شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

یک اسکلت ساختمانی به تازگی در حریم منظری پل خواجو، از بی‌بدیل‌ترین پل‌های تاریخی ایران برافراشته شده و به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، دهن‌کجی دیگر به آثار شاخص معماری شهرموزه اصفهان است.

پل خواجو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ارتفاع بناها در حریم منظری پل‌های تاریخی اصفهان ۱۲ متر است، پیشتر این ارتفاع را یک ساختمان در حریم پل مارنان شکست و حالا ساختمانی که تیرماه سال گذشته پروانه دریافت کرده، در کریدور دید پل خواجو، این اثر یگانه معماری ایران را تحت شعاع قرار داده است. رعایت خط آسمان و ارتفاع مشخص و تعیین شده در حریم آثار تاریخی از الزامات و بایسته‌هایی است که باید رعایت شود، در غیر این صورت منظر آثار میراث فرهنگی مخدوش و یا کور می‌شود، سنگ بنایی که کج گذاشته شد، تا ثریا کج می‌رود؛  این حکایت بلندمرتبه‌سازی در حریم آثار تاریخی اصفهان است که هر سال برگی بر دفتر آن افزوده می‌شود و آن را به اتفاقی معمول برای آثار تاریخی و شاخص اصفهان تبدل کرده است.

در میراث فرهنگی اصفهان چه خبر است؟

رامین مدنی، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان با ابزار نگرانی از بلند مرتبه‌سازی‌ها در حریم آثار معماری و فرهنگی شاخص اصفهان گفت: شهر، شهردار و میراث فرهنگی دارد، روی این پل خواجو باید شیری به نام میراث فرهنگی خوابیده باشد، در میراث  فرهنگی اصفهان  چه اتفاقی روی داده است؟ چهارباغ‌اش را جمع می‌کنی، خواجویش بالا می‌زند؛ خواجو را جمع می‌کنی، یک جای دیگر بالا می زند؛ چه خبر است؟ یکی بیایید بگوید در میراث فرهنگی چه خبر است؟ سیاست‌های موجود، سیاست‌های خوب و کارآمدی برای نگهداری میراث فرهنگی نیست.

وی افزود: ساختمان مذکور در نظام ارتفاعی پل خواجو اتفاق خوشایندی نیست، اگر پروانه برای این ساختمان صادر شد،  مسئولان  شهرداری باید بتوانند نظر ذینفع را جلب کنند که از این کار اجتناب کند یا اگر پروانه‌ای صادر نشده قطع به یقین باید متوقف و دستور تخریب داده شود، چون این ساختمان در حریم و در کریدور دید یکی از شاخص‌های معماری جهان قرار می‌گیرد. محدوده‌های تاریخی شهر اصفهان قابلیت چنین کارها و شایستگی چنین برخوردهایی را به هیچ وجه ندارد و باید هرچه بیشتر محافظت شود. طبیعی است که افراد مختلفی قصد سوء استفاده هایی دارند اما اگر رابطه شفاف‌تر و مشخص‌تری در نظام تصمیم گیری باشد چنین اتفاقات ناخوشایندی رخ نمی‌دهد.  

میراث فرهنگی نادیده گرفته می‌شود

محمدرضا قانعی، معمار و کوشنده میراث فرهنگی معتقد است که ابتدا باید از شهرداری گلایه کنیم که فقط منافع آنی و زودگذر را می‌بیند و به شکلی میراث فرهنگی را ندیده می‌گیرد و بعد از میراث فرهنگی گله‌مند شد که چگونه باید چنین اتفاقاتی در کنار یک بنای صفوی بیفتد. متاسفانه پروانه برای ساختمان مذکور بر اساس یکسری معیارهای کمی صادر شد و به اینکه این بنا در حریم پل خواجو ساخته می‌شود توجهی نشده است؛ این موضوع هم تکرار همان ماجرای  ارتفاع گرفتن هتل کوچه ارفعی در حریم چهارباغ است. همیشه گفته‌اند که یکسری افراد غرولند می‌کنند و بعد از مدتی هم خاموش می‌شوند! بروید بک گراند(پس زمینه) پل خواجو  را از این طرف ببینید که چگونه شده است؟  همه این برج‌هایی که ساخته‌اند بک گراند پل خواجو را از بین برده‌اند.

قانعی در توضیح بیشتر افزود: زمانی تصویب شد که ارتفاعی بیشتر از ۱۲ متر در اصفهان ساخته نشود؛ این محدوده رینگی بود که در حقیقت بتوانند دید و منظر گنبدها را حفظ کنند و از بین نرود، این از منطقی آمده بود که ساختمان نباید از ارتفاع درخت هایی که در این جلگه هست تجاوز کند ولی بعد دیدیم که شرایط به این شکل شد که حالا می‌بینید و من برای خودمان و شهرمان متاسفم.

مالک مجوزی از میراث فرهنگی ارائه نکرد

ناصر طاهری، معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان درباره ساختمانی که منظر خواجو را مخدوش کرده،گفت: یگان حفاظت را برای بررسی به محل مورد نظر فرستادیم اما مالک مجوزی از میراث فرهنگی به ما نشان نداد، دو بار هم با شهرداری منطقه مکاتبه کردیم که ماجرا از چه قرار است اما هیچ جوابی به ما داده نشد. در اسناد و مدارک میراث فرهنگی هم مجوزی برای این ساختمان داده نشده است. در تابلو پلاک مورد نظر، ارتفاع ساختمان بیشتر از ۱۲متر است اما از آنجا که در تابلو، نه کد نوسازی و نه نام مالک زده نشده بود با همان مشخصات موجود برای شهرداری نامه زدیم که چه پروانه‌ای برای ساختمان صادر شده است. ضوابط در طرح تفضیلی لحاظ شده است،  ارتفاع بناهای برِ خیابان، تا ۱۵۰ متری پل‌های تاریخی ۱۲ متر است،  از  ۱۵۰ متر بیشتر، ارتفاع ۱۷ متر و در برخی مکان‌ها هم ارتفاع ۱۴ متر است، ساختمان  مذکور در کریدور دید پل خواجو قرار دارد و به نظر هم می‌رسد که در حریم باشد، اگر ارتفاع این ساختمان بیشتر از سه طبقه باشد، خلاف ضوابط است.

در استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

کد خبر 566579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha