دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر-کامران محمدی: تصمیم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای نمایش همزمان فیلم‌های روز در بوستان‌های شهر، با مخالفت انجمن نمایش روبه‌رو شد

سخنگوی انجمن سینماداران درباره اجرای این طرح به مهر می‌گوید: «ما از طرف انجمن سینماداران نامه‌ای به شورای صنفی نمایش نوشتیم و در آن اعلام کردیم درصورت اکران همزمان فیلم‌ها در بوستان‌های تهران توسط شهرداری، فیلم‌ها را از اکران سینماها خارج می‌کنیم و به دفاتر پورسانت نمی‌پردازیم.»

شورای صنفی نمایش نیز در نشست دیروز صبح، نامه انجمن سینماداران را بررسی کرده و تصمیم انجمن را تایید کرده‌اند. محمدرضا صابری می‌گوید: «حتی اعضا  اجرای این طرح  را خارج از قوانین دانستند.

در تماس با تهیه‌کنندگان، آنها نیز به شدت این موضوع را رد کردند و متوجه شدیم هیچ توافقی هم برای انجام این طرح انجام نشده است.»

براساس طرح «پارک‌فیلم»، سازمان فرهنگی   هنری  شهرداری تهران قصد داشت برخی از فیلم‌های در حال اکران سینماهای تهران را در برخی از بوستان‌های شهر به نمایش درآورد.

این طرح در ادامه طرح سال گذشته است که در این بوستان‌ها، فیلم‌های ایرانی اکران‌شده به نمایش درمی‌آمدند و با استقبال مردم نیز مواجه شده بود. سخنگوی انجمن سینماداران علت این مخالفت را این طور توضیح می‌دهد: «با اجرای طرح پارک فیلم سالن‌های سینما نابود می‌شوند و با وضعیتی که در حال حاضر سینمای ایران دارد، این تصمیم باعث از بین رفتن کامل آن می‌شود.»

با این حال، صابری درباره حمایت‌های شهرداری برای رفع مشکلات سینما می‌گوید: «متأسفانه فیلم‌های ایرانی در حال حاضر جوابگو نیست و این موضوع در سال‌های اخیر ثابت شده است.

دوستان تهیه‌کننده و کارگردان همیشه دغدغه کمبود سالن سینمایی داشتند، اما در حال حاضر با حمایت‌های شهرداری سالن‌های متعددی همچون مجموعه آزادی، یافت‌آباد، مجموعه سینمایی ملت و... ساخته شده است.»

علاوه بر این، مشکل فرسودگی سالن‌ها نیز با حمایت معاونت سینمایی در حال رفع است: «از طرف دیگر همیشه تهیه‌کنندگان از فرسودگی سالن‌ها گله داشتند که اتفاقا این نیز با بودجه‌ای که معاونت سینمایی در اختیار سینماشهر قرار داد برطرف شد.

اما متأسفانه وقتی به آمار نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم در سه ماه اول سال 87 نسبت به سال 85 بیش از 30 درصد ریزش مخاطب داشتیم که این نشان از نبود فیلم‌های خوب است.»

با این وصف، شاید تصمیم شهرداری برای اکران فیلم‌های روز، آنچنان که به‌نظر می‌آید هم اثرات نامطلوبی بر سینما نداشته باشد. فیلم‌های امروز ایران، حتی همین تعداد معدود سالن‌های سینما را هم از تماشاگر پر نمی‌کند.

بنابراین شاید با سرمایه‌گذاری‌های جورواجور شهرداری، تعداد بیشتری از مردم با سینما آشتی کنند؛ ضمن اینکه می‌تواند بدون شک یکی از راه‌های مناسب برای حمایت از تهیه‌کنندگان باشد.

شهرداری مسلما بدون پرداخت هزینه این اکران، اقدام به این کار نخواهد کرد و برای هر نمایش در بوستان، پول مناسبی را به صاحبان فیلم می‌دهد؛ پولی که از سالن‌های سینما درنمی‌آید.

بودجه عمرانی در اولویت

با این همه، هنوز هم همه اهالی سینما، از وزیر ارشاد تا ذیل، بیش از همه به افزایش بودجه عمرانی و ساخت و ساز توجه دارند.

این نکته در افزایش روزافزون بودجه عمرانی سینما و تلاش همه برای ساخت سالن‌های بیشتر به خوبی دیده می‌شود.

شهرداری در این میان، شاید بیش از همه، علاوه بر وجوه سخت‌افزاری سینما، به وجوه نرم‌افزاری نیز توجه دارد و سعی می‌کند بدون دخالت در امور ارشاد و معاونت سینمایی، مخاطبان بیشتری را با فیلم‌های ایرانی آشنا کند.

کد خبر 56619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز