کمیسیون اروپا توصیه کرد استفاده از آزمایش‌های سریع آنتی‌ژنی کووید-۱۹ عمدتا در افرادی انجام شود که علائم بیماری را نشان می‌دهند، چرا این نوع آزمایش در شناسایی ویروس در افراد بی‌علامت دقت کمتری دارد.

test

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آزمایش‌های سریع آنتی‌ژنی نسبت به آزمایش‌های PCR (واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز) دقت کمتری دارند، اما نتایج آنها بعد از چند دقیقه مشخص می‌شود، نه چند روز. دسترسی سریع به نتیجه آزمایش میتواند نقشی اساسی در مبارزه با شیوع‌های بزرگ داشته باشد.

بازوی اجرایی اتحادیه اروپا در توصیه‌ای غیرالزام‌آور به ۲۷ کشور عضو می‌گوید: «آزمایش‌های سریع آنتی‌ژنی باید در طول پنج روز پس از شروع علائم یا در طول هفت روز پس از تماس با یک مورد ثابت‌شده کووید-۱۹ انجام شوند.»

این کمیسیون همچنین دولت‌ها را تشویق کرد نتایج آزمایش‌های سریع را به طور دوجانبه بپذیرند و راهبردهای آزمایش کردنشان را «با هدف هماهنگی هر بیشتر» با یکدیگر در میان بگذارند.

دولت‌های اروپایی مقررات متفاوتی درباره آزمایش‌های آنتی‌ژن دارند و بسیاری از آنها از پذیرش استانداردهای مشترک طفره می‌روند.

کمیسیون اروپا می‌گوید دقت آزمایش‌های سریع در شناسایی درست موارد مثبت، شاخصی که به آن «حساسیت» می‌گویند، هنگامی که طول پنج روز پس از علامت‌دار شدن استفاده شوند و در نیز موارد بار ویروسی بالا، افزایش می‌یابد.

در حال حاضر داده‌های چندانی در این مرحله درباره دقت آزمایش‌های آنتی‌ژنی در موارد بی‌علامت وجود ندارد و سازندگان این آزمایش در دستورالعمل‌هایشان در حال حاضر افراد بی‌علامت را جزء جمعیت هدف نمی‌شمارند.

این کمیسیون همچنین به دولت‌های اتحادیه اروپا توصیه می‌کند که فقط آزمایش‌هایی را استفاده کنند که حساسیت دست کم ۸۰ درصد و اختصاصیت دست کم ۹۷ درصد داشته باشند. اختصاصیت به معنای توانایی شناسایی درست افراد بدون عفونت بوسیله آزمایش است.

بررسی‌های بالینی آزمایش‌های آنتی‌زنی در مقایسه با نتایج آزمایش PCR  تا به حال در برخی از کیت‌ها حساسیت بسیار پایین در حد ۲۹ درصد را نشان داده است، اما میزان اختصاصیت این آزمایش‌ها از ۸۰ درصد به بالا بوده است.

البته این کمیسیون در در شیوع‌های بزرگ کرونا یعنی در موقعیت‌هایی که انتظار می‌رود بیش از ۱۰ درصد افراد دچار عفونت باشند، استفاده از آزمایش‌های آنتی‌ژنی را حتی در افراد بی‌علامت توصیه می‌کند.

کد خبر 566184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha