گروه اجتماعی: رئیس سازمان بهزیستی کشور معتقد است در بررسی مباحث اجتماعی کشور آمارها از اهمیت بالایی برخوردار نیستند.

ابوالحسن فقیه، در مراسم گشایش نخستین همایش اسلام و آسیب‌های اجتماعی، با اعلام این نظر گفت: برخی افراد با استفاده از آمارها تلاش می‌کنند تا با خارج کردن موضوع از مسیر اصلی به بزرگ‌نمایی آسیب‌ها در کشور بپردازند، از همین رو مسئولان اجرایی کشور نباید به آمارها اهمیت چندانی بدهند.

رئیس سازمان بهزیستی با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌های اجرایی، افزود: مسئولان اجرایی سعی دارند تا با رفع مسئولیت از خود، انجام کارها را وظیفه سایر دستگاه‌ها عنوان کنند اما در برخی موارد برای انجام یک کار اجرایی ما با چند متولی روبه‌روییم که این تناقض سبب می‌شود تا بسیاری از کارها به سرانجام نرسد.

فقیه معتقد است که ادعای ریشه‌کنی آسیب‌های اجتماعی کاملا غیرمنطقی است و ما تنها می‌توانیم امیدوار باشیم تا برای کنترل آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی عموما نوپدید هستند، تصریح کرد: برای اینکه در برخورد با آسیب‌های اجتماعی عقب نمانیم و پیوسته منفعل نباشیم ناچار به روزآمد کردن دانش کارشناسان و انتخاب روش‌های نوین برای رویارویی هستیم.

حرف اصلی بماند برای بعد

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز   در همایش اسلام و آسیب‌های اجتماعی گفت‌: برخی افراد به‌دنبال کتمان یا بزرگ‌نمایی آسیب‌ها در کشور هستند.

او با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این همایش استفاده از فقه بزرگ جعفری برای شناسایی آسیب‌هاست، افزود: باید با همکاری مسئولان حوزه و دانشگاه به فرمول مناسبی برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی کشور دست پیدا کنیم.

وزیر رفاه با اشاره به حضور ریاست مجلس شورای اسلامی در میان جمع حاضر اعلام کرد: البته حرف اصلی من در این همایش چیز دیگری بود که به‌علت کمبود وقت و حضور دکتر لاریجانی آن را در جای دیگری می‌گویم.

نفی گرته‌برداری در مسائل اجتماعی

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با انتقاد از گرته‌برداری از روش‌های رایج در سایر کشورها گفـت: برنامه‌ریزی برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی بستگی تمام به شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه دارد به همین دلیل نمی‌توان از روش‌های دیگر کشورها گرته برداری کرد.

او با تاکید بر ضرورت همکاری تمامی دستگاه‌ها در پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، افزود: یک حکومت خوب آن است که برای مسائل مختلف فرمول‌های متحول شده داشته باشد، شرایط امروز جوامع دارای یک‌سری مواهب و دردسرهای اجتماعی است که برای هر یک از این موارد باید فرمول مشخصی وجود داشته باشد. 

لاریجانی ‌وظیفه ذاتی سازمان بهزیستی را صیانت از آسیب دیدگان اجتماعی به همراه اقدامات ستادی و نرم‌افزاری عنوان کرده و بر استفاده از نظرات نخبگان تاکید کرد.

کد خبر 56604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز