عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم قطع زنجیره سرایت کرونا گفت: با ادامه روند فعلی، میزان مرگ و میر بالا می‌رود. اعمال محدودیت های جدید قطعا می‌تواند منجر به کاهش ابتلا و قطع زنجیره بیماری شود.

كرونا در ايران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به محدودیت‌های کروناییِ جدید که قرار است از شنبه اول آذر در کشور اعمال شود، گفت: اعمال محدودیت در تردد، تجمع و قرنطینه افراد کرونامثبت صددرصد به کاهش آمار بیماری کمک می کند. زیرا با این اقدامات زنجیره سرایت بیماری قطع می شود. برای کنترل کرونا باید زنجیره انتقال بیماری را قطع کرد.

وی تاکید کرد: فردی که کرونامثبت است، اصلا نباید از خانه خارج شود. متاسفانه برخی این مسائل را رعایت نمی کنند. باید توجه کرد که فرد کرونا مثبت حتی اگر بدون علامت باشد، می تواند ویروس را انتقال دهد. بنابراین فرد کرونا مثبت چه با علامت و چه بی علامت اصلا نباید از خانه خارج شود. اگر علائم دارد، باید هم در خانه بماند و هم ایزولاسیون را رعایت کند. یعنی در اتاقی تنها باشد، مدام ماسک بزند، تهویه اتاقش مناسب باشد. فردی هم که از او مراقبت می کند، حتما باید ماسک بزند و دست‌هایش را مرتب بشوید.  

دکتر محرز با بیان اینکه فرد کرونامثبت حتی اگر بدون علامت باشد، اگر رعایت نکند، می تواند باعث مرگ دیگری شود، ادامه داد: باید زنجیره انتقال ویروس را قطع کرد. مردم باید در خانه بمانند تا میزان ابتلا کاهش یافته و بتوان به افراد بستری رسیدگی کرد و افرادی را که در نوبت بستری قرار دارند، بستری کنیم. متاسفانه با ادامه این روند فعلی میزان مرگ بالا می‌رود. اعمال این محدودیت ها قطعا می تواند منجر به کاهش ابتلا و قطع زنجیره بیماری شود.  

  • میزان اثربخشی واکسن‌های کرونای دنیا

فوق تخصص بیماری های عفونی در ادامه درباره میزان اثربخشی واکسن‌های کرونایی که از سوی چند شرکت در دنیا ساخته شده است، گفت: به هر حال برخی شرکت‌هایی که در زمینه تولید واکسن کرونا اقدام کرده بودند، مراحل پایانی مطالعات بالینی را می‌گذرانند و ظاهرا واکسن فایزر که مطرح شد، ۹۰ درصد موثر بوده است که این موضوع می تواند پایه‌ای برای ساخت واکسن سایر ویروس‌های RNA  باشد. زیرا تاکنون برای ویروس‌های RNA واکسنی ساخته نشده بود.

دکتر محرز افزود: ویروس‌ها دو نوع هستند؛ یکی RNA و دیگری DNA. ویروس‌های DNA واکسن دارند، اما واکسن‌های RNA واکسن ندارند. ویروس‌هایی مانند ویروس اچ آی وی هم RNA هستند و نتوانستد برایش واکسن موثر ایجاد کنند. حال متدولوژی واکسن کرونا، پایه‌ای است که بتوان برای تمام ویروس‌های دیگری که RNA هستند واکسن ساخته و آن بیماری‌ها را هم کنترل کنند. زیرا کرونا هم مانند اچ آی وی ویروس RNA است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امیدواریم این واکسن تولید شود. مراجع علمی هم این واکسن را امیدوارکننده می‌دانند. برخی شرکت‌های دیگری هم مانند آکسفورد نتایج امیدوارکننده‌ای از ساخت واکسن کرونا اعلام کردند و حتی اعلام کردند که تا پنج سال ایمنی می‌دهد که بسیار ایده‌آل است. البته باید تمام مراحل آزمایشگاهی این واکسن‌ها تمام شود و سپس مدارک‌شان را به مراجع بین المللی علمی ارائه دهند تا بعد از تایید این مراجع، نسبت به به تولید انبوه واکسن کرونا اقدام کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما هم روی ساخت واکسن کرونا کار می‌کنند که باید منتظر نتایج آن باشیم. در عین حال در حوزه داروهای گیاهی هم باید مراحل مطالعاتی متعددی طی شود. باید به صورت علمی در این حیطه‌ها کار شود و روی تعداد زیادی مطالعه شود تا بتوان درباره آن اظهارنظر کرد.

محرز تاکید کرد: اگر بخواهیم خوشبینانه فکر کنیم، واکسن کرونا در جهان تا دو سه ماه دیگر تایید می‌شود و بعد هم تولید انبوه آن مساله است. با اوضاعی که وجود دارد، نباید روی این واکسن‌ها حساب کنیم و باید خودمان خودکفا شویم. در حال حاضر بهترین راه مقابله با کرونا، پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند فاصله گذاری فیزیکی، شستن دست و استفاده از ماسک است.

کد خبر 566005

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha