یک بررسی در ایتالیا نشان می‌دهد کروناویروس از سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۱۳۹۸) در این کشور در چرخش بوده است و بنابراین احتمالا خیلی زودتر از مانی که تصور می‌شد از چین به سایر کشورها گسترش یافته‌ است.

Milan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان جهانی بهداشت جهانی گفته است که کروناویروس جدید عامل بیماری کووید-۱۹ پیش از شیوع گزارش‌شده از شهر ووهان درمرکز چین در اواخر سال میلادی گذشته ناشناخته بوده است. اما در عین حال گفته است: «احتمال اینکه ویروس به طور خاموش در جاهای دیگر گردش بوده باشد را نمی‌توان رد کرد.»

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه این هفته اعلام کرد که در حال بازبینی نتایج به دست آمده از این بررسی که در انستیتوی ملی سرطان در شهر میلان ایتالیا انجام شده  و سایر اطلاعات منتشر شده در این باره است.

نخستین مورد کووید-۱۹ در ایتالیا در ۲۱ فوریه (۲ اسفند) در شهرکی نزدیک به میلان در منطقه لومباردی در شمال ایتالیا گزارش شد.

یافته‌های پژوهشگران ایتالیایی نشان می‌دهد که ۱۱.۶ درصد از ۹۵۹ فرد داوطلب سالم که در یک کارآزمایی غربالگری سرطان ریه در فاصله سپتامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ شرکت داشتند، پیش از ماه فوریه آنتی‌بادی‌های ضد کروناویروس داشتند.

آزمایش بیشتر آنتی‌بادی ضد کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ بوسیله دانشگاه سی‌ینا نیز برای همین پژوهش شناسایی غیرقابل‌انتظار این آنتی‌بادی‌ها را در دوره پیش از پاندمی در ایتالیا تایید کرد.

این بررسی نشان داد که چهار مورد در نخستین هفته اکتبر(مهر) از لحاظ آنتی‌بادی‌ها مثبت بودند که به معنای دچار شدن آنها در ماه سپتامبر (شهریور) بود.

این پژوهشگران می‌گویند یافته اصلی آنها این است که افراد بدون علامت در آزمایش‌های سرولوژیکی مثبت بوند، بلکه دارای آنتی‌بادی‌هایی بودند که توانایی کشتن ویروس را داشتند.

نتیجه‌گیری این پژوهشگران این است که کروناویروس ممکن است در میان جمعیت مدت‌ها پیش از شناسایی‌اش در چین و با میزان پایین کشندگی در گردش بوده است.

پژوهشگران ایتالیایی قبلا در ماه مارس (اسفند) گزارش گزارش کرده بودند که شمار بالاتر از معمول موارد ذات‌الریه شدید و آنفلوانزا در منطقه لومباردی در فصل آخر سال ۲۰۱۹ ممکن است نشانه آن باشد که کروناویروس زودتر از زمان تصور شده در این منطقه در گردش بوده است.

کد خبر 565910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha