مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

ترکیه کشوری اوراسیایی است که فرهنگ آن تلفیقی از فرهنگ شرق و غرب بوده و زبان رسمی مردم این کشور ترکی استانبولی است. البته در برخی مناطق افراد به زبان کردی و ارمنی نیز صحبت می کنند. این کشور به دلیل نزدیکی به دریا موقعیت استراتژیک خوبی داشته و از نظر آب و هوایی نیز شرایط مساعدی دارد.

image-20201117092525-1.jpeg

همین مسئله سبب شده که صنعت توریسم در این کشور رونق گرفته و سالانه افراد زیادی برای تفریح به ترکیه سفر کنند. در این بین برخی از افراد نیز این کشور را برای زندگی مناسب دانسته و تصمیم به مهاجرت به این کشور می گیرند. این افراد از طریق روش های مختلف می توانند شهروندی و اقامت ترکیه را دریافت نمایند. سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه و ازدواج با فردی که خودش شهروند ترکیه است، از جمله راه های دریافت اقامت این کشور می باشد. برخی از افراد نیز قصد اقامت دائم در ترکیه را ندارند. چنین افرادی می توانند از طریق اجاره ملک یا تحصیل در ترکیه، به مدت چند سال در این کشور زندگی کنند. در این مطلب قصد داریم به شرایط عمومی تحصیل در ترکیه پرداخته و چگونگی دریافت بورسیه از دانشگاه های این کشور را بررسی نماییم.

دانشگاه های کشور ترکیه از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشته و اعتبار بین المللی دارند. این بدان معنا است که مدرک شما در تمام کشورهای دنیا معتبر بوده و حتی شما می توانید پس از گذراندن دو ترم در دانشگاه خود، به یکی از دانشگاه های آمریکا منتقل شده و در همان رشته ادامه تحصیل دهید. دانشگاه های ترکیه با دانشگاه های معتبر جهان در ارتباط بوده و اغلب بر اساس سیستم آموزش آمریکا فعالیت می کنند. به عنوان مثال دانشگاه حاجت تپه ترکیه با دانشگاه های آمریکا مرتبط بوده و دروس مختلف کاملا بر اساس استانداردهای آمریکا و طبق نظام ترمی _ واحدی ارائه می شود. به طور کلی کشور ترکیه امکانات آموزشی و رفاهی بالایی داشته و هزینه تحصیل و زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی مناسب تر است؛ به همین دلیل سالانه به تعداد متقاضیان تحصیل در ترکیه افزوده می شود.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه

شرایط بورسیه تحصیلی از دانشگاه های ترکیه مانند دانشگاه ها و کشورهای دیگر است؛ دانشجوی متقاضی دریافت بورسیه باید رزومه علمی و شرایط خوبی داشته باشد. داشتن نمرات بالا، معدل عالی، پروپوزال قوی و مدرک تحصیلی از دانشگاه های معتبر، داشتن مدرک زبان آیلتس در حد نمره ۷ و مقالات ISI از جمله مواردی است که برای دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های معتبر ترکیه ضروری است. بورسیه ها به دو گروه تقسیم می شوند؛ نوعی از بورسیه وجود دارد که کلیه هزینه های تحصیل دانشجو را پوشش می دهد. در نوع دیگر بورسیه بخشی از هزینه های تحصیل پرداخت می شود و دانشجو موظف است باقی مانده هزینه را خودش بپردازد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که دریافت بورسیه در مقطع دکتری آسان تر از سایر مقاطع بوده اما در مقطع کارشناسی ارشد نیز تحت شرایط خاص می توان بورسیه شد.

بر اساس سیاست های جدید دولت ترکیه، این کشور تمایل به جذب و افزایش دانشجویان خارجی داشته و همین مسئله موجب شده دانشجویان زیادی از آسیای مرکزی، آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی جذب این کشور شوند. شرط اصلی دریافت بورسیه از دانشگاه های ترکیه شرکت در دوره های یک ساله زبان ترکی است و دانشجویان متقاضی باید علاوه بر مدارک ذکر شده، مدرک CGPA داشته و در آزمون های ورودی نمره قبولی را کسب کنند.

انواع بورسیه در ترکیه

Turkiye Burslari : دانشجویان خارجی آفریقایی، اروپای شرقی، خاورمیانه و مرکزی از این بورس که از طرف دولت اعطا می شود، بهره مند خواهند شد.

Tubitak : شورای تحقیقات عالی و فن آوری ترکیه تسهیلات و شرایط ویژه یا را برای شهروندان ترکیه در نظر گرفته است.

بانک توسعه اسلامی ISDB : این سازمان بودجه لازم برای تحصیل دانشجویان دکترا رشته های مختلف کشورهای عضو این سازمان و جوامع مسلمان را تامین می کند.

بورس تحصیلی دانشگاه عبدالله گل : دانشجویان بین المللی رشته هایی مانند ژنتیک، معماری، مدیریت کسب و کار و مهندسی در مقطع کارشناسی می توانند برای دریافت این بورس درخواست دهند. درخواست آن ها بررسی خواهد شد و در صورت داشتن حد نصاب های لازم در مواردی چون معدل مقطع دبیرستان، نمره آزمون تافل، شرکت در آزمون های SAT, IB و یا ACT از این بورس بهره مند می شوند.

شرایط عمومی تحصیل در ترکیه

سن شروع تحصیل در ترکیه از ۶ سالگی بوده و دانش آموزان می توانند در مدارس دولتی یا خصوصی ثبت نام کنند. تحصیل در مدارس دولتی ترکیه رایگان بوده ولی در مدارس خصوصی میزان شهریه به مقطع تحصیلی بستگی دارد. در مدارس ترکیه دروس به زبان های ترکی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و یا اسپانیایی ارائه می شوند. گاهی نیز در مدارس خصوصی دو زبان به طور همزمان تدریس می شود. نظام آموزشی ترکیه بسیار شبیه به سیستم قدیمی آموزش در ایران بوده و دوره دبستان آن ۵ ساله است. پس از آن ۳ سال مقطع راهنمایی و ۴ سال نیز مقطع دبیرستان به طول می انجامد. دانش آموزان پس از پایان دبیرستان در صورت قبولی در آزمون ورودی و کسب حد نصاب نمره، می توانند وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهند. البته باید در نظر داشته باشید که نمره کسب شده در انتخاب رشته دانشگاه موثر خواهد بود.

کد خبر 565729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha