جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

دردشت، نامی که بیان آن حس خرمی و طراوت را منتقل می‌کند، از محله‌های قدیمی منطقه ۸ است و البته در سال‌های دور خیابانی به این نام بوده که بعدها شکل محله به خود گرفته است.

دشتي زيبا و سر سبز به نام در دشت

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: دردشت، از شمال به بزرگراه رسالت و از جنوب به بلوار شهید ثانی راه دارد. در ضلع‌های شرقی و غربی آن هم بزرگراه شهید باقری و خیابان جانبازان غربی قرار گرفته است. اما درباره تاریخچه شکل‌گیری این محله آن‌طور که در کتاب تاریخ طهران نوشته شده است، قدمت محله دردشت به سال‌های دور برمی‌گردد. یعنی زمانی که نارمک هویت و شکل یک روستا را داشته است و به آن ده نارمک می‌گفتند.

از قرار معلوم نخستین خیابان ده نارمک را دردشت نامگذاری کرده‌اند که گویا دلیل آن‌ آبادانی و سرسبزی این محدوده بوده‌است. قدیمی‌های محله، دردشت را دشتی زیبا با درختانی سربه فلک کشیده توصیف می‌کنند و به گفته اهالی شکل‌گیری آن به ابتدای دهه ۳۰ برمی‌گردد. بعد از گذشت ۷۰ سال هنوز درختان توت و چناری که کاشت‌شان به آن دوران برمی‌گردد در این محله دیده می‌شود. ساکنان اولیه خیابان دردشت بیشتر قشر فرهنگی آموزش و پرورش، ارتشی‌ها و کارمندان اداره بوده‌اند.

در واقع در دشت محله‌ای بوده است که بیشتر اهالی آن درس خوانده و باسواد بوده‌اند و به نوعی قشر مرفه جامعه به شمار می‌آمدند. وجود خانه‌های بزرگ و ویلایی که هنوز هم در خیابان دردشت دیده می‌شود نشان می‌دهد، کمتر کسی می‌توانسته در این محله ساکن شود. اگرچه با گذشت زمان و تغییر رویه شهرنشینی، حال وهوا و نمای خیابان یا محله دردشت نسبت به گذشته فرق کرده است اما با قدم زدن در کوچه و خیابان‌های آن می‌توان به اصالت دیرینه این خیابان پی برد. همسایه‌داری و روابط اجتماعی صمیمی میان اهالی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محله و به یادگار مانده از سال‌های دور است.  

کد خبر 565557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha