مدیرکل دفتر رسیدگی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری گفت: برخی از کارمندان دانشگاه‌ها متهم و مظنون به همکاری با موسسه‌های تهیه و فروش پایان‌نامه تقلبی هستند.

پایان‌نامه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فریدون جعفری مدیرکل دفتر رسیدگی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی که آیا متخلفان در ماجرای پایان‌نامه‌های تقلبی از استادان یا کارمندان دانشگاه ها هستند، اظهار داشت: در پرونده های موجود، برخی از کارمندان دانشگاه ها فعلاً متهم و مظنون به همکاری با موسسه های تهیه و فروش پایان‌نامه‌های تقلبی هستند اما هنوز اتهام آنها ثابت نشده است ولی فرایند پیگیری پرونده ادامه دارد؛ به عنوان مثال در گرگان مشخص شد که کارمندان برخی از دانشگاه های غیردولتی در این امر سهیم بودند.

مدیرکل دفتر رسیدگی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم به انگیزه و هویت این کارکنان اشاره کرد و گفت: برخی از آنها کارمندان قراردادی، پیمانی یا پروژه ای هستند که در سال های اخیر بیشتر با انگیزه های مالی دست به این کار می زدند، البته در برخی موارد انگشت شمار انتقام کارمند از مدیر دانشگاه ها به دلیل ارتقاء ندادن رتبه یا پایه فرد نیز مشاهده شده است.

جعفری با بیان اینکه امکان رصد استادان یا دانشجویان متخلف برای وزارت علوم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برخورد با موسسه های تهیه و فروش پایان نامه، هویت افراد متعددی را افشا می کند؛ اگر وزارت علوم در چارچوب مقابله با قانون تقلب با این موسسه ها برخورد انتظامی نکند، آنگاه زیر سوال می رود.

وی افزود: صدور مدرک تحصیلی و مدرک فروشی از دیپلم تا دکتری با یک جستجوی ساده در اینستاگرام رواج بسیاری پیدا کرده است.

جعفری تاکید کرد: اگر نظارت سیستمی و سازمان یافته با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قوه قضاییه و نیروی انتظامی وجود داشته باشد، امکان شناسایی آی‌پی‌های انتشاردهندگان مشخص می شود؛ تعدادی از دانشگاه های ایران در جایگاه دانشگاه های برتر دنیا قرار دارند اما این اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی، اعتبار و صحت علمی دانشگاه های کشور را زیر سوال می برد.

مدیرکل دفتر رسیدگی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم با اشاره به شهرهایی که در آن چندین مورد تقلب علمی کشف شده است، گفت: چندین مورد تخلف در زمینه پایان نامه با پیگیری های حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد کشف، ضبط و متخلفان دستگیر شدند؛ همچنین برخی موارد در شهرهای تهران، گرگان و اصفهان گزارش و پیگیری شد.

جعفری ادامه داد: این پیگیری ها باید قوی تر و جدی تر از گذشته ادامه داشته باشد و با متخلفان برخوردهای قاطع تری صورت گیرد. اگر افرادی داخل دانشگاه با موسسه های تهیه پایان نامه ارتباط داشته باشند، برخوردهای قضایی و کیفری در انتظار آنها است.

خردادماه سال ۹۸، پلیس امنیت با همکاری وزارت علوم و قوه قضاییه اقدام به شناسایی و پلمب ۲۵ موسسه تهیه و فروش پایان نامه در میدان انقلاب کرد.

کد خبر 565418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha