آرش نورآقایی: تنها کاروانسرای دایره‌ای شکل ایران، در سر راه یزد به کرمان واقع شده و برای یک شب اقامت گردشگران، خاطره‌ای فراموش نشدنی به همراه دارد.

«کامران امامی» کسی است که کاروانسرای زین‌الدین را از یک مخروبه به یک اقامتگاه سنتی شیک تبدیل کرده و در انتظار گردشگرانی است که یک شب به یاد ماندنی را در این مکان سپری کنند.  مطلبی که در پی می‌آید نتیجه گفت‌وگویی است که می‌خوانید: «سریزد  حدود 30 کیلومتری جنوب‌شرقی شهر مهریز و سر راه یزد به کرمان واقع شده و با این‌که از جاذبه‌های گردشگری برخوردار است اما دارای هیچ مکان اقامتی نیست.

از این‌رو کاروانسرای زین‌الدین که در مسیر گردشگری مثلث یزد، کرمان و شیراز قرار دارد، به‌طور طبیعی ظرفیت ویژه‌ای برای پذیرش مسافر و ارائه سرویس به گردشگران را  داراست. علاوه بر این، ویژگی خاص این کاروانسرا با قدمتی 400 سال و به‌عنوان تنها کاروانسرای دایره‌ای شکل ایران که سالم باقی مانده و طراحی آن به‌عنوان یک مکان اقامتی سنتی،   این کاروانسرا را در زمره هتل‌هایی قرار داده که گردشگران در یک شب اقامت در آن، لحظات به یاد ماندنی را تجربه خواهند کرد.

برای بازساری این کاروانسرا 7 سال کار مرمت  و حدود 500 میلیون تومان هزینه شده است. اکنون نیز کارکنان این کاروانسرا، همان کارگران بلوچی هستند که در سال‌های گذشته و در زمان مرمت بنا، برایش زحمت کشیده‌اند. در واقع همانطور که کاروانسرا برای اقامت و رفاه مسافران آماده می‌شد، این کارگران هم به یک کارمند هتل تبدیل شدند.»
کاروانسرای زین‌الدین به شیوه سنتی ایرانی تزیین شده و از ابتدا طراحی آن برای یک شب اقامت بوده است. بیشتر گردشگرانی که به این کاروانسرا (با ظرفیت سرویس‌دهی به 68 نفر) می‌روند، خارجیان هستند و کمتر مسافر ایرانی در آن به چشم می‌خورد.کامران امامی به ‌عنوان مدیر کاروانسرا برنامه‌های دیگری برای پربار کردن یک شب اقامت گردشگران دارد که در حال حاضر با توجه به مشکلات مالی که گرفتارش شده از پرداختن به آنها خود داری کرده است.

او از برگزاری موسیقی سنتی بلوچی، شتر سواری در کویر و اجرای تورهای نیم‌روزه و یک روزه به اطراف مهریز سخن می‌گوید؛ هنگامی که در سال 1380 وی تصمیم به بازسازی و بهره‌برداری از کاروانسرای زین‌الدین گرفت، گردشگری در ایران روند رو به رشدی را نوید می‌داد. اما اتفاق 11 سپتامبر و زلزله بم که باعث شد تا کرمان از مسیر گردشگری تورهای ورودی حذف شود، به این روند رو به رشد ضربه زدند، تا سرمایه‌گذاران این کاروانسرا تاکنون نتوانند به بهره‌برداری مالی برسند.

امامی معتقد است که اگر سالانه 4 هزار و 500 نفر ( به‌ طور متوسط هر شب 12 نفر) یک شب را در این کاروانسرا به صبح برسانند، آن وقت است که کاروانسرای زین‌الدین به بازدهی مالی می‌رسد.کاروانسرای زین‌الدین برای گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، نامی آشناست و در کتاب «Lonley Planet» نام آن درج شده است.زین‌الدین نام کوچک گنجعلی خان، والی کرمان در زمان شاه عباس بوده که مجموعه گنجعلی خان کرمان هم به دستور او ساخته شده است. همچنین یک کاروانسرای دایره‌ای شکل دیگر در ایران و در مسیر جاده قدیم کاشان ـ نطنز دیده می‌شود که سالم باقی نمانده و هر دوی این کاروانسراها به دست یک نفر به نام محمد معمار یزدی ساخته شده‌اند.

کد خبر 56529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز