وزیر بهداشت گفت: در برهه‌ای از دوران هستیم که برای ما و همکارانمان روزهای بسیار سخت و توان‌فرسایی است. برخی اوقات آنقدر خسته و کم‌خواب هستم که تمرکزم برای یادآوری نام برخی افراد دچار اشکال می‌شود.

سعید نمکی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست مشترک با وزیر و شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی گفت: اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه سال گذشته، به شدت نگران ورود ویروس به کشور بودیم و اقدامات گسترده‌ای انجام دادیم البته عده‌ای همان زمان هم بسیار ساده‌اندیشی کردند و آن زمان در جلسات دولت گفتم نگران روزی هستم که آتش این بیماری به نیستان کشور بیفتد و دامن تک‌تک اعضای هیات دولت را بگیرد که گرفت.

وی افزود: عده‌ای قبل از ورود ویروس کرونا به کشور تصور می‌کردند که ویروس از مرزها می‌آید و به‌راحتی از خلیج فارس و دریای عمان از کشور خارج می‌شود و به سمت کشورهای دیگر می‌رود و باور نمی‌کردند که این ویروس شتری است که ممکن است در خانه همه ما بخوابد.

همکاری وزارت راه برای مبارزه با کرونا

نمکی گفت: اولین گام همراهی وزیر و وزارت راه و شهرسازی با ما قطع پروازهای چین بود. در ۳۶ مبادی ورودی کشور، اکیپ‌هایی مستقر کردیم و اسکنرهای حرارتی به مرور نصب شد. یکی از کمک‌های بی‌بدیل وزارت راه و شهرسازی، حمل‌ونقل مایحتاج مردم بود در شرایطی که همه‌جا همه راه‌ها را بر ما بسته بودند و همه به ما ظلم می‌کردند و سخت‌ترین جفای تاریخ را بر ایران روا داشتند. دلخوش بودیم که امشب ماسک، لوازم حفاظت فردی یا دارو به ایران می‌رسد بعد می‌گفتند در فلان فرودگاه جلوی حمل این محموله‌ها را گرفتند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مرحله اول بسیج ملی مبارزه با کرونا، اروپایی‌ها تا قبل از رسیدن طوفان بیماری به این کشورها ما را در مدیریت بیماری مسخره می‌کردند و وقتی طوفان بیماری به آنها رسید، سیل ایرانیان و هموطنان ما شوق بازگشت به وطن داشتند چون دیده بودند که بیماران در اروپا پشت در بیمارستان‌ها و در پارک‌ها سرگردان مانده در حالی که در ایران حتی یک مورد در هیچ استانی، پشت در بیمارستان معطل نماند و این ناشی از مدیریت موفق و هماهنگی دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد، نیروهای مسلح و مشارکت مردم بود که در عرض ۵۰ روز، میزان مرگ روزانه به حدود ۳۰ نفر و میزان بستری‌ها به ۲۰ درصد کاهش یافت.

نمکی گفت: یکی از مشکلاتی که آن زمان داشتیم این بود که همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی باید هواپیما را یک‌طرفه خالی از ایران به خیلی از کشورها می‌فرستادند که هموطنانمان به ایران بازگردند. ۵۷ دانشجو را از ووهان و بسیاری دیگر از ایرانیان دیگر به کشور بازگشتند.

وی افزود: خیلی کالبدشکافی غفلت‌های گذشته را نمی‌کنم. این ویروس بسیار پیچیده و در حال جهش و موتاسیون است و اروپا را که از نظر اقتصادی و زیرساختی به مراتب شاید از ما پیشرفته‌تر باشد و تحریم‌های ظالمانه‌ای را که علیه ما تحمیل شده ندارند، گرفتار کرده است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که خیلی از کشورهای اروپایی روزانه بیش از ۱۰۰۰ مورد مرگ‌ومیر بیماران کرونایی داشته باشند. البته ما برای مرگ هر انسانی در هر نقطه‌ای از دنیا غصه می‌خوریم و آرزوی ما سلامتی تمام مردم دنیاست.

وزیر بهداشت توضیح داد: در برهه‌ای از دوران هستیم که برای ما و همکارانمان روزهای بسیار سخت و توان‌فرسایی است. برخی اوقات آنقدر خسته و کم‌خواب هستم که تمرکزم برای یادآوری نام برخی افراد دچار اشکال می‌شود و خیلی از شب‌ها ۵ دقیقه خواب ندارم و شاید در سه شب گذشته مجموعا یک ساعت نخوابیده‌ام و مرتب پیگیر امور هستم و این روزها سخت‌تر می‌شود اگر دقت و همکاری نکنیم و کنار هم نباشیم و به همه جنبه‌های این بیماری فکر نکنیم.

راهکارهای جلوگیری از شیوع کرونا از طرح بسیج ملی تا تست‌های سریع

نمکی گفت: یکی از بخش‌های بسیار مهم که می‌تواند حدود ۳۵ درصد در کاهش شیوع بیماری موثر باشد و نقش‌آفرینی کند، حمل‌ونقل عمومی است و خوشحالم که همدلی و وفاق در بخش حمل‌ونقل عمومی در کشور وجود دارد.

وی افزود: تمامی رانندگان حمل‌ونقل عمومی و افرادی که می‌توانند در شیوع بیماری نقش داشته باشند در فاز جدید طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا آزمایش می‌شوند. این فاز از طرح با رویکرد محله و خانواده‌محور و مبتنی بر برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» و سخنان گهربار مقام معظم رهبری مبنی بر محوریت وزارت بهداشت و لزوم رویکرد محله‌محوری در کشور از ۲۰ آبان از کرمانشاه و در کل کشور اجرایی شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در فاز جدید طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، بیماریابی زودرس و افزایش آزمایش‌های تشخیصی را در دستور کار داریم. تعداد تست‌های روزانه از ۲۵ به ۴۰ هزار نفر رسیده و در آینده نزدیک به روزانه ۱۰۰ هزار تست می‌رسد. یکی از کارهایی که با همکاری وزارت راه باید دنبال کنیم، افزایش آزمایش‌های تشخیصی در گروه‌های هدف از جمله رانندگان، کمک‌رانندگان و موارد ورودی است.

به گفته نمکی، یکی از اتفاقات بسیار مهم و مبارک استفاده از تست‌های سریع است که می‌توانیم در طول ۲۰ دقیقه مشخص کنیم فرد مشکوک به بیماری مبتلاست یا خیر. با کمک وزارت راه، حمل‌ونقل این کیت‌ها را از کره جنوبی وارد خواهیم کرد و از اواخر هفته، تولید داخلی این کیت‌ها آغاز می‌شود و قادر خواهیم بود که روزانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار کیت تست سریع را در کشور تولید کنیم و در اختیار همکارانمان در وزارت راه قرار می‌دهیم و نیاز به دستگاه یا تجهیزات خاصی نیست بلکه یک فرد باید آموزش‌های لازم را ببیند.

وی یادآور شد: گرچه تب‌سنجی یک امر متداول است اما هیچ‌وقت به اندازه آزمایش به ما اطمینان نمی‌دهد چون ممکن است افراد، علامتی نداشته باشند و ۸۰ درصد از مبتلایان هیچ علامتی ندارند و فقط ناقل هستند و بمب انتقال ویروس هستند و تب یکی از علائم نسبتا شایع است و تست‌ها را به شکل گسترده انجام خواهیم داد.

هیچ چیزی خطرناک‌تر از طولانی شدن اپیدمی نیست 

وزیر بهداشت با اشاره به تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد هوانوردی گفت: برای اقتصاد، امنیت و همه دستاوردهای یک مملکت، هیچ چیزی خطرناک‌تر از تطویل اپیدمی نیست. در ۱۵۰ سال گذشته هیچ وزیر و وزارت بهداشتی در چنین چاله‌ای نیفتاده بود اما در سال‌های گذشته، روزهای سخت کم نداشتیم. 

روزهایی خواهد بود که اتوبوس‌ها، صف بکشند اما مسافری نباشد یا بترسد که سوار شود یا کاسبی که امروز می‌ترسیم دو هفته کسب و کارش را تعطیل کنیم، با ابتلای خودش و خانواده‌اش به بیماری یک ماه ممکن است در بستر بیمای باشد یا خدای ناکرده، پرده مشکی بر کرکره پایین کشیده‌اش نصب کنند.

 نه تنها اقتصاد صنعت هوانوردی بلکه اقتصاد سلامت هم ضربه خورد و ۱۵ درصد از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها محقق می‌شود اما اگر با کمک همدیگر این اپیدمی را جمع کنیم، قطعا و یقینا به نقطه مطلوب‌تری می‌رسیم.

واکنش وزیر بهداشت به شایعه استعفایش

دکتر نمکی گفت: امروز توسط جریان شناخته‌شده‌ای شایعه شده بود که وزیر بهداشت استعفا کرده است اما با عهد و پیمانی که با مردم این سرزمین بسته‌ام گرچه ممکن است جاهایی بر مواضعم بایستم و برای موضوعی چانه بزنم، اما اهل ترک کردن صحنه‌ای به ضرر مردم این سرزمین نیستم تا جان در بدن دارم و تا جایی که جان‌آفرین به من این توفیق را خواهد داد.

نقش مهم وزارت راه و شهرسازی در نظام سلامت

وزیر بهداشت با اشاره به نقش مهم وزارت راه و شهرسازی در نظام سلامت توضیح داد: یکی از وزارتخانه‌هایی که به شدت می‌تواند در همه زمینه‌ها بر مولفه‌های موثر بر سلامت تاثیرگذار باشد وزارت راه و شهرسازی است. یکی از بزرگ‌ترین مولفه‌ها در کاهش سوانح و مرگ‌ومیر تصادفات، همکاری وزارت راه و شهرسازی است. 

سال ۷۰ که مسئولیت بهداشت کشور را بر عهده داشتم، طرح کمربند ایمنی را دنبال کردم و اولین بار در کشور در قالب طرح پیشگیری از حوادث و سوانح جاده‌ای مطرح و بعد از آن نقاط پرخطر شناسایی شد.

نمکی افزود: سالانه حدود ۱۶ هزار مرگ‌ومیر فقط سر صحنه‌های حوادث و تصادفات در کشور داریم و افرادی که معلول می‌شوند نیز گرفتاری‌هایی پیدا می‌کنند، ضربه مغزی می‌شوند، مدت‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر می‌مانند و مواردی مانند فلجی و قطع نخاع مصدومان دیگر جزو موارد حوادث جاده‌ای نیست.

وی گفت: نقش شهرسازی در سلامت جسم و روان مردم بسیار مهم است. یکی از مشکلات عمده ما قوطی کبریت‌هایی است که در شهرهای مختلف و کشورهای دیگر بنا شده و به سازگاری این سازه‌ها با جسم و روح و روان مردم این سرزمین توجه چندانی نشده است. سیاستگذاران وزارت راه و شهرسازی در تعیین الگوهای مناسب و سازگار با اقلیم، جسم و روح مردم یک سرزمین به شدت می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وزیر بهداشت افزود: وقتی دوران کودکی و خاطرات آن ایام را مرور می‌کنم، به این نکته می‌رسم که در ساختمان‌های قدیم خانه‌های کاشان همه چیز با روح و روان ما سازگار بود. گرچه خانه‌ها شلوغ بود و در خانه‌هایی زندگی می‌کردیم که عمو، زن عمو، پدر بزرگ، مادربزرگ و همه با هم بودیم اما آنقدر فضا با روح ما سازگار خلق شده بود که هیچ‌وقت احساس غربت، دلتنگی، افسردگی و روان‌پریشی نمی‌کردیم.

نمکی ادامه داد: امروز بهداشت روان یکی از مشکلات ماست که منشا خیلی از این مسائل این است که مسکن دیگر محل سکینه و آرامش دل نیست حتی سازه‌ها و متریال فضاهای بزرگ و پنت‌هاوس‌ها هرگز با روح و روان هماهنگی ندارد. در کویر، بعدازظهرها آب در خانه‌ها می‌پاشیدند که خنکی زیاد داشت. گرچه نمی‌توانیم امروز در معماری ساختمان‌ها، از کاهگل استفاده کنیم اما آن زمان، یک باران در بهار یا پاییز، روح و روان انسان را نوازش می‌داد و در طب سنتی برای افرادی که دچار روان‌های پریشان بودند یا غش می‌کردند یا در عزا اندوهی داشتند، این بوی مخصوص به عنوان غم زدا توصیه می‌شد.

وی گفت: یکی از جایگاه‌های بزرگ سیاستگذاری در بهداشت و روان ساختمان و محل سکونت، وزارت راه و شهرسازی است. اقلیم ایران بسیار متنوع است و در چنین تنوع اقلیمی، فرهنگ، خرده فرهنگ و گفتمان، تنوع معماری مبتنی بر ریشه‌های اصیل فرهنگ این سرزمین، گم شده و جای آن، بسیار خالی است. پروژه شهر سالم از افتخارات بنده بود که در زمان مسئولیتم در وزارت بهداشت و دوران شهرداری کرباسچی در شهرداری تهران نوشتیم و در منطقه ۲۰ و بعدها در سایر شهرها اجرا شد.

وزیر بهداشت افزود: نقش وزارت راه و شهرسازی می‌تواند در اعتلای سلامت جسم و روح مردم بی‌بدیل باشد. در بسیاری از خانه‌ها، آفتاب وجود ندارد در حالی که کمبود ویتامین دی یکی از مشکلات کشور است و به عنوان نمونه، زنان محجبه در بیرون از خانه اصول را رعایت می‌کنند و در داخل منزل که محارم حضور دارند آفتاب نمی‌بینند و کودکانی هستند که به دلیل ناکافی بودن تابش نور آفتاب در منزل دچار نرمی استخوان می‌شوند. بنابراین این وزارتخانه در طراحی، معماری، سیاستگذاری، صدور پروانه‌ها و پروتکل‌ها نقش مهمی دارد.
 

کد خبر 565174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha