مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

اجرای شبکه فاضلاب روستای غازم‌آباد از توابع بخش نوبران استان مرکزی در سال‌های گذشته اصولی نبوده و به سمت آب قنات هدایت و با آن مخلوط می‌شود.

فاضلاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس شورای اسلامی روستای غازم آباد درخصوص این مشکل گفت: در جریان بازدید مسئولان در سال گذشته دستوراتی برای برون رفت از این معضل صادر شده است، اما به دلیل هزینه بالای عملیات اجرایی آن، امکان اصلاح وضعیت موجود تا این لحظه فراهم نشده است.

رسول کهن بیان کرد: فاضلاب خانگی مخلوط شده با آب قنات به اراضی پائین دستی هدایت شده و محصولاتی نظیر گردو، بادام، انگور و برخی محصولات باغی را آبیاری می کند، از طرفی بعضا کشاورزان اقدام به کشت انواع سبزیجات و صیفی‌جات در داخل باغ‌ها می‌کنند که با همین آب آبیاری می‌شوند و مصرف آنها تهدیدی جدی برای سلامت است.

وی افزود: جلوگیری از ورود پساب خانگی به آبی که به مصرف کشاورزی این روستا می‌رسد نیازمند تخصیص اعتبار به میزان حدودا ۸۰۰ میلیون ریال است تا بتوان با احداث شبکه لوله گذاری مسیر پساب خانگی را به نقطه‌ای دیگر و براساس ضوابط زیست محیطی هدایت کرد.

آلودگی آب شرب

رئیس شورای اسلامی روستای غازم آباد همچنین به آلودگی مخزن آب شرب این روستا نیز اشاره کرد و افزود: به دلیل باز بودن کانال آب هدایت شده از چشمه بالادستی این روستا، ساکنین روستا اقدام به شست‌وشو با مواد شوینده در این کانال می کنند و بعضا حیواناتی نظیر سگ و گربه نیز از این آب استفاده می‌کنند و این آب در نهایت وارد مخزن آب شرب می‌شود. گرچه عملیات کلرزنی و گندزدایی انجام می شود، اما همچنان احتمال آلودگی آب شرب وجود دارد. براین اساس لازم است ضمن محصور کردن آب جاری شده از چشمه، کانال آب هدایت شده به مخزن نیز پوشانده شود.

بخشدار بخش نوبران نیز بیان کرد: تاکنون احداث اصولی شبکه فاضلاب در هیچ یک از روستاهای استان مرکزی که بخش نوبران را نیز شامل می‌شود انجام نشده است و لازم است تا با تخصیص اعتبار ویژه‌ای برای ساماندهی فاضلاب روستایی، این معضل زیست محیطی برطرف شود.

مزلقان مقصد آب های آلوده

یوسف حیدری افزود: موضوع اختلاط پساب خانگی با آب قنات صرفا مختص روستای غازم آباد نیست و در برخی روستاهای دیگر این بخش نیز وضعیت به همین منوال است. فاضلاب خانگی روستای کله‌دشت که در فاصله کمتری تا غازم‌آباد قرار دارد و حتی تمامی روستاهای حاشیه رودخانه مزلقان ساوه، به این رودخانه هدایت می‌شود. در خصوص برآورد هزینه احداث شبکه فاضلاب در روستاها گفت: باید یک کار کارشناسی و برآورد هزینه صورت گیرد و با تخصیص اعتبار لازم، این معضل زیست محیطی مدیریت و برطرف شود.

وی ادامه داد: در روستاهای مجاور رودخانه مزلقان، آب آلوده وارد رودخانه شده و به مصرف کشاورزی در پائین دست می‌رسد و متاسفانه این امر برای بهره‌برداران اهمیتی ندارد، گرچه اهمیت آلودگی در رودخانه به مراتب بیشتر است و تبعات منفی زیست محیطی را در این رودخانه بر جای می گذارد.

تامین آب شرب هم مشکل است

حیدری تصریح کرد: به دلیل محدودیت منابع اعتباری در حوزه آب و فاضلاب، در حال حاضر اولویت، تامین آب شرب مورد نیاز روستائیان است گرچه در خصوص تامین آب شرب در این بخش نیز با مشکلاتی مواجه هستیم. متاسفانه سرفصلی برای تخصیص اعتبارات دهیاری ها برای اجرای شبکه فاضلاب و ساماندهی آن وجود ندارد و باید از ردیف‌های اعتباری دیگری بهره‌برداری کرد.

لزوم مشارکت مردم و آبفا برای رفع مشکل

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز که از این روستا بازدید کرده است، درخصوص غیربهداشتی بودن آب آشامیدنی این روستا گفت: به دلیل کلرزنی نامناسب، وضعیت آب آشامیدنی این روستا خوب نیست و باید با مشارکت مردم و اداره آبفا این مشکل برطرف شود.

حجت‌الاسلام محمد سبزی به اختلاط فاضلاب خانگی این روستا با آب قنات به عنوان یک معضل زیست محیطی اشاره کرد و افزود: اختلاط فاضلاب خانگی با آب قنات در این روستا موجب آلودگی آب شده و ورود آن به اراضی کشاورزی و باغات، آسیب زا و تهدیدی برای سلامت مصرف کنندگان محصولات غذایی است.

وی بر لزوم تلاش دستگاه‌های خدمات‌رسان شهری و روستایی برای ساماندهی فاضلاب خانگی با هدف برخورداری از محیطی سالم تاکید کرد و از مسئولان خواست که به طور جدی به این موضوع ورود کنند و مانع از آبیاری اراضی پائین دستی با آب حاصل از اختلاط فاضلاب خانگی با آب قنات شوند.

کد خبر 564950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha