یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

مینا شهنی: مرکز مداخله در بحران شمال تهران در آستانه انحلال است.

مرکز هاجر که در خیابان دربند قرار دارد با حکم تخلیه‌ای که توسط بنیاد مستضعفان اخذ شده، مجبور به تحویل ملک به این بنیاد خواهد شد.

براساس اخطاریه‌ تخلیه‌ای که از سوی مراجع قضائی به این مرکز تحویل داده شده‌است سازمان بهزیستی مکلف است تا ۲۳ تیر ماه، محل مرکز مداخله در بحران شمال تهران را تخلیه و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دهد.

ساختمان مرکز هاجر از سال ۱۳۶۰ در اختیار سازمان بهزیستی کشور بوده که ابتدا این مرکز از سوی بهزیستی به‌عنوان پرورشگاه پسران مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن در سال ۷۹ با راه‌اندازی مراکز اورژانس اجتماعی به مرکزی برای نگهداری موقت دختران، کودکان و زنان بدسرپرست تبدیل شد.

در حال حاضر منطقه یک تا ۴ شهری تهران تحت پوشش مرکز هاجر هستند و مرکز تلفن ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) تهران گزارش‌های مربوط به این منطق را به اطلاع مددکاران مرکز هاجر می‌رساند و تیم مددکاری این مرکز به محل مورد نظر اعزام شده و نسبت به بررسی مشکلات ناشی از همسرآزاری و کودک‌آزاری اقدام می‌کنند.

هاجر یکی از مراکز مداخله در بحران‌های اجتماعی پایتخت است که پایه‌های اصلی شروع و گسترش اورژانس اجتماعی‌اند که با تعطیلی آن عملا اجرای عملیات اورژانس اجتماعی در 4 منطقه پایتخت ناممکن خواهد شد.

این مرکز علاوه بر رسیدگی به گزارش‌های تلفنی مرکز ۱۲۳ به زنان و دختران خود معرف نیز پناه می‌دهد. به این ترتیب که درصورت مراجعه زنان و دختران بدسرپرست، کارکنان مرکز هاجر مکلف به پذیرش این افراد هستند و پس از پذیرش با تشکیل پرونده نسبت به حل مشکلات اقدام خواهند کرد.

مددجویان تحت پوشش این مرکز گاهی نیز از سوی نیروی انتظامی و مراجع قضائی معرفی می‌شوند که با تشکیل پرونده قانونی و پشت سر گذاشتن مراحل مورد نیاز در پزشکی قانونی می‌توانند از خدمات مددکاری مرکز هاجر بهره‌مند شوند.

برگزاری جلسات مشاوره متعدد و ارائه خدمات مددکاری به افراد تحت پوشش و خانواده‌هایشان یکی دیگر از کارهایی است که مددکاران مرکز هاجر برای برطرف کردن مشکلات زنان و دختران مراجعه‌کننده باید انجام دهند.

اکنون با صدور حکم تخلیه این مرکز با طرح ادعای بنیاد مستضعفان در مراجع قضائی به‌نظر می‌رسد که چرخه اورژانس اجتماعی پایتخت با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 56485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز