شهروندان ایالت آریزونا سومین بار در هشت دهه اخیر آرای خود را به حساب یک نامزد دموکرات واریز کردند تا جو بایدن بیش از پیش به بی‌اثر کردن تلاش‌های ترامپ برای نامعتبر جلوه دادن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نزدیک شود.

پيروزي بايدن در ايالت آريزونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، هر چند حدود یک هفته از اعلام پیروز شدن بایدن در انتخابات می‌گذرد اما کارزار دانلد ترامپ همچنان به پروژه تردیدافکنی درباره نتایج نهایی برخی ایالت‌های مهم ادامه می‌دهد. آریزونا از آن ایالت‌های کلیدی و مهم است که نتایج نهایی آن امروز معلوم و تمام ۱۱ رای الکترال آن به نامزد دموکرات رسید.

در نزدیک به هشت دهه گذشته آریزونا همواره و همیشه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های رای جمهوریخواهان بوده و فقط دو بار این پایگاه به دست دموکرات‌ها فتح شده است؛ بیل کلینتن در ۱۹۹۶ و هری ترومن در ۱۹۴۴. در واقع، ۷۶ سال پس از ترومن و ۲۴ سال پس از کلینتن، بایدن توانست هر ۱۱ الکترال کالج آریزونا را از آن خود کند و البته در انتخابات هم پیروز شود. در هشت دهه گذشته هیچ‌یک از نامزدهای دموکرات جز این سه در زمانه بردن یا باختن موفق به فتح آریزونا نشده بودند.

کارشناسان برای پیروزی خیره‌کننده و کلیدی بایدن در آریزونا سه دلیل عمده بیان می‌کنند؛ افزایش جمعیت لاتین که اساسا به دموکرات‌ها علاقه دارند، سرازیر شدن رای‌دهنده‌ها از ایالت‌های لیبرال‌تر چون کالیفرنیا و ایلینویز و سرانجام بریدن رای‌دهنده‌های حومه شهر از حزب جمهوریخواه که نماد آن شخصی چون ترامپ است. آریزونا با درآمدن به رنگ آبی بیشتر به همسایه خود در شمال غربی یعنی ایالت نوادا متمایل می‌شود که تمام ارکان آن را دموکرات‌ها اشغال کرده‌اند.

آریزونا از آن ایالت‌هایی بود که در یکی دو روز اول پس از انتخابات در نقشه‌ها به رنگ قرمز درآمده و پیروزی ترامپ در آن محتمل بود اما هر چه از شمارش آرا گذشت، بر تعداد رای‌های بایدن افزوده شد و سرانجام نامزد دموکرات با ۳۴ صدم درصد اختلاف این ایالت را به نام خود سند زد. فاصله بایدن با ترامپ پس از شمارش نزدیک به ۹۹ درصد آرا به ۱۱۳۹۸ رای رسید و عملا بازی در این ایالت کلیدی و سرنوشت‌ساز تمام شد.

کد خبر 564710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha