مجموع نظرات: ۱
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

منطقه کلاهه آشتیان در استان مرکزی بار دیگر منطقه شکارممنوع اعلام شد.

منطقه کلاهه آشتیان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا فیروزی، سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آشتیان گفت: منطقه کلاهه آشتیان دوباره به عنوان منطقه شکارممنوع مشخص و در قالب مناطق خاص، تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. کلاهه آشتیان از حفاظت زیست‌محیطی خارج شده بود، با درخواست‌های مکرر دوستداران محیط زیست و فرمانداری این شهرستان و پیگیری‌های انجام‌شده دوباره به عنوان منطقه شکارممنوع مشخص شد.

وجود ۹۱ گونه گیاهی با ارزش بالای حفاظتی و بیش از ۳۰۰ گونه جانوری از جمله پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و... کلاهه را به منطقه‌ای کم‌نظیر در سطح استان مرکزی تبدیل کرده است. زیستگاه طبیعی کلاهه با وسعتی معادل ۱۹ هزار و ۱۲۶ هکتار در شمال شرق شهرستان آشتیان با کوه‌های خشک و صخره‌ای، تپه ماهور و حوزه دشتی با اقلیمی متنوع طیف وسیعی از تنوع گونه‌های گیاهی، جانوری و منابع آبی دارد.

پازن، قوچ اراکی، گراز، گرگ، شغال، روباه، کفتار، سمور، گربه وحشی، گربه پالاس، تشی، خرگوش، پیکا، موش صحرایی، جرد ایرانی و لیبی، هامستر خاکستری، ول حفار، خفاش بال بلند، خفاش بال سفید و خارپشت اروپایی از جمله تنوع وحوش ارزشمند زیستگاه کلاهه آشتیان است. ۷۲ گونه از ۵۰۰ گونه پرندگان ایران در کلاهه آشتیان مشاهده شده و دامنه تپه‌ماهورها و کوه‌های این منطقه نظیر همند، کلاهه و پارک جنگلی مامنی مناسب و امن برای زیست کبکو تیهو است.

دشت‌های کلاهه آشتیان مانند عبدل آباد به دلیل وجود مزارع کشاورزی زیستگاه خوبی برای پرندگان دانه خور است و حضور جوندگان کوچک و خزندگان موجب شده که پرندگان شکاری نیز در چرخه تنوع زیستی این منطقه شکار ممنوع موجود باشد. ۴۹ گونه خزنده بدون احتساب مارها و لاکپشت آبی و چهار گونه دوزیست در زیستگاه کلاهه آشتیان وجود دارد. در حوزه زیستگاهی کلاهه آشتیان روستاهای سفید شبان و آهوبه عنوان کانون تمرکز انسانی وجود دارد و بزرگ‌ترین کانون انسانی نزدیک به این منطقه شکار ممنوع شهر آشتیان است.

کد خبر 564582
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha