پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

تصویربرداری فیلم مستند داستانی از زندگی مرتضی قلی‌خان بیات معروف به اقبال‌السلطنه سردار ماکو، چهارشنبه ۲۱ آبان در این شهرستان آغاز شد.

اقبال‌السلطنه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، احد عبادی نویسنده و کارگردان این مستند تاریخی پنجشنبه ۲۲ آبان گفت: این مستند در یک قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به زندگی سردار ماکو، اوج و فرود زندگی و زمان به حکومت رسیدن او می‌پردازد. قرار بود این مستند خرداد امسال کلید بخورد که به علت آماده نشدن کاخ موزه سردار و مسائل دیگر کار به آبان افتاد. در فراخوان انتخاب بازیگر از هنرمندان محلی حدود ۴۰۰ نفر ثبت نام کردند که از بین آنان ۱۵۰ نفر انتخاب شدند. تهیه‌کننده این کار سیمای مرکز آذربایجان غربی است و سازمان منطقه آزاد ماکو، شورا و شهرداری، سپاه، نیروی انتظامی و مرزبانی در تولید همکاری می‌کنند.

پژوهشگر این مستند دکتر علی صمدی است و وحید معجنی مدیر تصویربرداری، مریم رخام طرح گریم، مختار سلمانی عکاس صحنه، یاسیان شیرعلیزاده تصویربردار هوایی، رضا لطفی مدیر تولید، بهروز نوزاد مدیر تدارکات، طاهره ابوعلیزاده طراح لباس و محمد سلیمانی طراح صحنه آن هستند. شمیل شیرعلیزاده، حمید قاسمی، پیمان جلیل‌زاده، حجت پام، یاسین شیرعلیزاده و زینب خلیل‌زاده هم در این مستند داستانی بازی می‌کنند.

مرتضی‌قلی‌خان اقبال‌السلطنه بیات ماکویی سال ۱۲۴۳ در ماکو متولد شد. او فرزند تیمورخان اقبال‌السلطنه، حکمران ماکو، سرحددار ایران و رییس ایل بیات‌های ماکو بود که اواخر صفویه از ناحیه عراق و چخور سعد به ماکو کوچانده شده بودند و به محافظت مرز ماکو مشغول بودند. این طایفه از همان هنگام بر تحکیم موقعیت خود اقدام کردند تا اینکه اواسط سلطنت قاجار به قدرت مسلط ناحیه شمال غرب ایران تبدیل شدند.

کد خبر 564527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha