گزارش همشهری را از اجرای محدودیت فعالیت اصناف از ساعت ۱۸ به بعد در استان‌های قرمز کرونایی و مواجهه صاحبان مشاغل با این محدودیت‌ها بخوانید.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین، اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی ویژه اصناف از عصر سه‌شنبه در ۲۵مرکز استان و شهرهای پرجمعیت آغاز شد، اما برخی همچنان به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند و دلیل آن را بی‌اطلاعی از مصوبه جدید یا مشمول نشدن در فهرست اصناف مدنظر ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌کنند.

براساس مصوبه چند روز پیش ستاد ملی مقابله با کرونا به جز مشاغل گروه یک (فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، میادین میوه و تره‌بار، لبنیات‌فروشی‌ها و مراکز تامین آمبولانس)، بقیه یعنی مشاغل یعنی گروه ۲، ۳ و ۴ تنها تا ساعت۱۸ اجازه فعالیت دارند.

گزارش‌های میدانی از نقاط مختلف کشورنشان می‌دهد برخی از گروه‌های شغلی که در گروه یک قرار ندارند، بعد از ساعت۱۸ هم فعال هستند که اغلب دلیل آن را بی‌اطلاعی از محدودیت‌ها اعلام و عنوان می‌کنند خدمات خود را تنها به شکل بیرون‌بر ارائه می‌دهند و پذیرش حضوری مشتری ندارند؛ اتفاقی که البته با واکنش‌های گلایه‌آمیز شهروندان هم روبه‌رو شده است.

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد بیشترین سختگیری‌ مربوط به مراکز تجاری و پاساژهای پرازدحام است و مغازه‌های کنار خیابان که با رکود اقتصادی و کمبود مشتری مواجه‌ هستند، با برخوردهای نظارتی چندانی مواجه نشده‌اند.

کاهش تردد در خیابان‌های همدان 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با اشاره به بازدیدهای انجام شده از شهر بعد از اعمال محدودیت‌ها به همشهری می‌گوید: ۸۰ تا ۹۰درصد اصناف در همان روز نخست محدودیت‌ها را رعایت کردند و به جز داروخانه‌ها، نانوایی‌ها و تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ عرضه‌کننده مواد غذایی، دیگر اصناف شهر اغلب تعطیل بودند.

رشید حیدری‌مقدم به برخورد قضایی با کسانی که محدودیت‌ها را رعایت نکنند، اشاره می‌کند و می‌افزاید: افرادی که اقدام به برپایی مجالس (مراسم عروسی، عزا و همایش‌ها) کنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. برای کنترل بحران کرونا نیازمند مشارکت‌های مردمی هستیم و اگر شهروندان اقدام به برگزاری مراسمی به‌صورت مخفیانه کنند و گزارش آن به سامانه۱۹۰ برسد، نیروهای بهداشتی وارد عمل می‌شوند و مراجع نظارت و فرمانداری با آنها برخورد می‌کنند.

این مسئول به کاهش تردد در خیابان‌های شهر هم اشاره و عنوان می‌کند:‌ چیزی که طی ۲روز اخیر مشاهده کردیم، رعایت محدودیت‌ها در خیابان‌های اصلی بود. نیروی انتظامی در ۲خیابان اصلی مرکز استان (گنجنامه و خیابان ارم) هم ممنوعیت تردد درنظر گرفته است، اما برای کاهش کرونا همچنان باید مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نظارت‌های سختگیرانه‌ در کاشان 

در استان اصفهان محدودیت حمل‌ونقل وجود ندارد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهدبخش زیادی از اصناف تعیین شده از ساعت۱۸ مغازه‌هایشان را تعطیل می‌کنند. در شمال استان و در شهرستان کاشان هم که وضع کرونا طی روزهای گذشته قرمز گزارش شده، از زمان اعمال محدودیت‌های سراسری، نظارت‌های سختگیرانه‌ای شکل گرفته است.

فرماندار ویژه شهرستان کاشان در این‌باره به همشهری می‌گوید: تیم‌های بازرسی مشترک با نظارت فشرده و هدفمند، کیفیت اجرای دستورالعمل‌ها را ارزیابی می‌کنند و ضمن تشویق عاملان به دستورالعمل‌ها با خاطیان از طریق دستگاه قضایی برخود قانونی می‌شود.

علی‌اکبر مرتضایی به چند مورد پلمب مغازه‌ها به‌علت رعایت نکردن مصوبه‌های ستاد کرونا با حضور دادستان، نیروی انتظامی و دیگر مدیران شهرستان اشاره می‌کند و می‌افزاید: نظارت‎ها و بازرسی‌های انفرادی و مشترک از مرحله اخطار گذشته و وارد اقدام‌های علمیاتی شده و به برخی از فروشگاه‌ها تذکر و اخطار داده شده است.

وی با اشاره به رعایت ۸۰درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی در این شهرستان، می‌گوید: استفاده از ماسک از سوی شهروندان نسبت به گذشته بیشتر شده است.

رعایت ۷۰درصدی در مشهد 

در مشهد با وجود اطلاع‌رسانی‌های انجام شده از سوی شهرداری با بیلبوردهای شهری و اسپیکرها، اما باز هم برخی از مردم و اصناف بی‌خبر مانده‌اند. فرماندار مشهد رعایت محدودیت‌ها از سوی اصناف را حدود ۷۰درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: براساس بازدیدهای میدانی و گزارش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بخش زیادی از اصناف این شهر در شب نخست اعمال محدودیت‌های کرونایی مصوبه‌های ستاد مبارزه با کرونا را رعایت کردند.

محمدرضا هاشمی، به بازدید میدانی از اصناف مشهد اشاره و عنوان می‌کند: برخی کسبه که در شب نخست همچنان فعالیت داشتند، اعلام کردند از محدودیت‌ها اطلاعی ندارند و برخی دیگر که در گروه‌های شغلی به جز گروه یک بودند، مانند برخی اغذیه‌فروشی‌ها خدمات خود را فقط به شکل بیرون‌بر ارائه می‌کردند و پذیرش حضوری مشتری نداشتند؛ به همین دلیل نباید باز بودن این صنوف از سوی مردم به‌معنای رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های ابلاغی تلقی شود.

همراهی مشاغل کرمانشاه با ممنوعیت‌ها 

مهدی محمدی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه هم با بیان اینکه محدودیت‌ فعالیت مشاغل از روز سه‌شنبه همگام با سراسر کشور در کرمانشاه هم آغاز شده است، به همشهری می‌گوید: ستاد کرونای استان، اصناف و نهادهای دیگر بر اجرای این مصوبه نظارت می‌کنند، اما به‌دلیل گستردگی احتمالا نمی‌توان نظارت کاملی داشت. با این حال به‌نظر می‌رسد مشاغل مختلف هم با این مصوبه همراه هستند.

رعایت پروتکل‌ها در بوشهر 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر هم با بیان اینکه محدودیت‌های سراسری در ۲شهرستان این استان اعمال شده است به همشهری می‌گوید: این محدودیت‌ها به‌دلیل شرایط اقلیمی استان و بازه زمانی رفت‌وآمد مردم با یک ساعت تأخیر و از ساعت۱۹ در ۲شهرستان بوشهر و برازجان اعمال شده است و اصناف و مردم استقبال خوبی از این طرح داشتند.

سعید کشمیری با بیان اینکه برخی از فروشندگان و مغازه‌داران از این محدودیت بی‌اطلاع بودند، می‌افزاید: با هماهنگی اداره صمت هر صنف موظف به اطلاع‌رسانی به زیرمجموعه خود شده است.

جریمه یک‌میلیون تومانی در شیراز 

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا هم با بیان اینکه جریمه‌های ٣٠٠هزار تا یک‌میلیون تومانی برای افرادی که محدودیت‌های جدید را رعایت نکنند، لحاظ می‌شود، عنوان می‌کند:‌ این طرح در ١٠شهرستان پرجمعیت استان شامل مرودشت، کازرون، داراب، فسا، جهرم، استهبان، ممسنی، آباده، رستم و فیروزآباد نیز در حال اجراست و تا پایان هفته مشاغل غیرضروری به‌صورت کامل تعطیل هستند و فقط مشاغل ضروری مجاز به فعالیتند.

عبدالرضا قاسم‌پور به تعطیلی مترو و اتوبوس هم اشاره می‌کند و می‌افزاید:‌ مترو و اتوبوس فعلا تا پایان هفته تعطیل هستند.

براساس این گزارش، تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان‌غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

وخامت کرونا با اولین باران‌های پاییزی 

اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی آغاز شده و هدف‌ کنترل و مدیریت ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروسی است که این روزها سر به فلک کشیده؛ محدودیت‌هایی که البته با چالش‌های زیادی همراه است و احتمالا همزمانی با نخستین بارش‌های پاییزی به پاشنه آشیل دیگری برای کادر درمان و افزایش بیماری‌های تنفسی بدل خواهد شد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان در این‌باره به همشهری می‌گوید: برخی بیماری‌ها ازجمله سرماخوردگی، آلرژی، اگزما و برونشیت در کودکان در فصل پاییز رایج‌تر است و از سوی دیگر، هر سال در دهه سوم آبان با نخستین بارش‌های پاییزی با افزایش مراجعه‌ بیماران تنفسی روبه‌رو هستیم. از ۳روز گذشته نخستین بارش‌های پاییزی در کشور آغاز شده و همزمانی شیوع کرونا و بیماری‌های تنفسی مردم بیشتری را درگیر بیماری خواهد کرد.

محمد طاهری اظهار امیدواری می‌کند اعمال محدودیت‌های جدید ویژه اصناف و کاهش ترددها در مراکز مسقف به کاهش بحران کرونا منجر شود، اما از نگاه او همپوشانی بیماری‌های تنفسی ناشی از بارش‌های پاییزی با کرونا شرایط را برای کادر درمان سخت‌تر خواهد کرد و وضعیت بیماران را به مرحله خطرناک‌ خواهد رساند.

به همین دلیل است که به اعتقاد این استادیار دانشگاه، اعمال محدودیت‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند راه‌حل باشد و مردم باید پروتکل‌های بهداشت، استفاده از ماسک و دوری از اجتماعات را به‌شدت رعایت کنند. هم‌اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که تمامی افراد، در معرض ابتلای خفیف یا شدید کرونا قرار دارند و استفاده از ماسک موجب می‌شود که حداقل به نوع خفیف کرونا مبتلا شوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان به مطالعات و مقالات اخیر سازمان جهانی بهداشت اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس این مطالعات رعایت فاصله فیزیکی، خواب کافی، کاهش اضطراب و دوری از استرس، استفاده از میوه‌ و سبزی بهترین راه در کاهش ابتلا به کرونا هستند و شهروندان باید این موارد را مورد توجه قرار بدهند.

وی مهم‌ترین عامل قطع زنجیره کرونا را قرنطینه تمامی افراد مشکوک به کرونا می‌داند و ادامه می‌دهد: مردم باید با هر علامتی مشکوک به کرونا خودقرنطینگی را انجام دهند. بسیاری از بیماری‌ها هستند که علائم مشابه کرونا دارند، اما درباره همان‌ها هم افراد تا اعلام نتیجه نهایی تست‌های کرونا باید از حضور در اجتماعات پرهیز کنند؛ اتفاقی که از ابتدای شیوع کرونا در کشورمان چندان به آن توجه نشد و مردم نسبت به این مسئله آگاهی کامل نداشتند. از سوی دیگر ما با شرایطی مواجه هستیم که فرد برای تست کرونا به آزمایشگاه مراجعه می‌کند، اما تا جواب نهایی همچنان در محل کار و اماکن دیگر حاضر می‌شود. این اقدام به‌شدت اشتباه است و تا جواب نهایی باید قرنطینه را رعایت کرد.

منبع: همشهری - مریم سرخوش

کد خبر 564453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha