سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
۰ نفر

ربیعی گفت: اخیرا افرادی بطور سازمان یافته اقدام به افزایش نرخ ارز و سکه می‌کردند که با برخورد سیستم امنیتی دستگیر شدند.

علی ربیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی در نشست خبری امروز خود به موضوع افزایش قیمت‌ها و بحث نرخ ارز پرداخت و گفت:  علل و ابعاد مختلف افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها در این جلسه نیز به بحث گذاشته شد و وزارتخانه‌های ذیربط هر یک موظف شدند کالاهای مربوط به دستگاه‌های خود را با پیگیری روزانه و دقیق مورد نظارت قرار دهند. وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت دادگستری تکالیف ویژه‌ای در این زمینه عهده‌دار شدند.علاوه بر مسئله کاهش قیمت‌ها، دولت با تاکید بر حفظ ارزش پول ملی، حمایت از بازار سرمایه را مورد بحث قرار داد.

 او با تشریح دو تصمیم دولت برای ترخیص کالاها از گمرک گفت: تصمیم اول دولت در این زمینه ترخیص کالا بدون کد رهگیری و با تعهد ۳ ماهه بانک برای تامین ارز بود. علاوه بر این بر اساس بخشنامه جدید دولت ۹۰ درصد کالاها ترخیص و الباقی بعد از تامین ارز توسط بانک مرکزی وارد بازار می‌شود.

ربیعی  در پاسخ سوالی درباره برخورد قاطع دولت با دلالان در زمینه ارز و سکه گفت: بدیهی است عوامل متعددی در افزایش قیمت ارز موثر بوده اند. این عوامل بخشی اقتصادی و بخش‌هایی عوامل روانی مبتنی بر روانشناسی اجتماعی فعالان اقتصادی و بازار و حتی افراد جامعه، بوده است.  علاوه بر اینها متاسفانه در کشور ما همیشه سودجویی و برخی کسب و کارهای ناسالم و حتی بعضی وقتها فعالیت‌هایی مبتنی بر دستکاری های خارجی در فضای ارز و سکه به چشم می‌خورد.

او ادامه داد:  اخیرا افرادی بطور سازمان یافته اقدام به افزایش نرخ ارز و سکه می کردند که با برخورد سیستم امنیتی دستگیر شدند و در همین راستا کمیته ای بین بانک مرکزی، قوه قضاییه و دستگاه های اطلاعاتی تشکیل شده است و مطلعم که اقدامات مهمی نیز صورت گرفته و افراد در شبکه هایی دستگیر یا متواری شده اند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش اخیر نرخ ارز با وجود عدم تصویب لوایح Fatf  گفت: پاسخ سوال شما در بطن سوال شما نهفته است. این روزها با چند متناقض نما در اظهارات روبه‌رو هستیم. از طرفی اگر وقتی قیمت دلار بالا رفت، گفته شد ربطی به برجام و تحریم ندارد و ناکارآمدی دولت بوده است، حالا که به تعبیر شما همه از کاهش قیمت ارز و خودرو حرف می‌زنند، می‌فرمایید به تحولات خارجی ربطی ندارد، حداقل پس بگویید مربوط به کارآمدی و عملکرد دولت است.

او افزود:  ۳ سال قبل گفته شد ترامپ از برجام خارج نمی‌شود، چون این توافق همه منافع آمریکا را تامین کرده است. امروز می‌گویند بایدن به برجام برنمی‌گردد، چون هیچ منافعی در بازگشت به برجام ندارد. همه بحث ما این بود که تروریسم اقتصادی، جنگ اقتصادی و فشار ترامپ، علیه معیشت، رفاه و زندگی ایرانیان بود و هدف ترامپ، سرنگونی ایران، تجزیه ایران، کوچک کردن ایران و فشار بر زندگی مردم و مستاصل کردن جامعه بود.

ربیعی گفت:  متاسفانه عده‌ای در زمان جنگ اقتصادی، حتی حاضر نبودند اسم تحریم بیاورند و علل فشار اقتصادی بر زندگی مردم را بیان کنند و حتی این لاپوشانی به لاپوشانی جنایات آمریکا منجر شد. به طور طبیعی با کنار رفتن محور شرارت و ترامپ و احتمال تغییر سیاست‌های آمریکا باعث شد بخشی از اثر روانی جنگ اقتصادی از فضای جامعه زدوده شد و از ابتدا هم می‌گفتیم که قیمت واقعی ارز این نیست و این قیمت‌ها آثار جنگ اقتصادی و تحریم و آثار روانی آن است؛ و کاهش قیمت‌های این روزها، در حقیقت بخشی از آثار روانی جنگ اقتصادی در حال تخلیه شدن است.

کد خبر 564174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha