همشهری آنلاین: اسناد تصویری بیش از 200 سال تاریخ خلیج فارس که در آرشیو ملی انگلیس نگهداری می‌شد، انتشار یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر مجید تفرشی محقق ایرانی مقیم لندن گفت: تصاویر آزاد شده خلیج فارس از آرشیو ملی بریتانیا مطابق قانون آزادسازی اسناد پس از 30 سال در انگلیس آزاد شده و نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

دکتر تفرشی که در هشت سال گذشته تنها ایرانی مدعو در مراسم رونمایی از اسناد جدید در آرشیو ملی بریتانیا است با تشریح جزئیات عکس‌ها و تصاویر مربوط به زوایای مختلف خلیج‌فارس که از سوی کارشناسان و طراحان وزارت دریاداری بریتانیا برای اهداف استراتژیک و نظامی در فعالیت‌های جاسوسی و ضد جاسوسی تهیه شده است، افزود: پرونده‌ها و اسنادی که سابقه تاریخی دارند و در آنها نام خلیج فارس ذکر شده را بررسی کرده است.

وی تصریح کرد: 3500 پرونده در این آرشیو با نام خلیج فارس وجود دارد که مربوط به 300 تا 30 سال گذشته است ، همچنین ده‌ها هزار برگ سند دیگر درباره خلیج فارس در آرشیو ملی بریتانیا وجود دارد که کاملا نشان می دهد که این منطقه تا چه اندازه برای‌استعمارگران اهمیت داشته است.

دکتر تفرشی گفت:‌ در این اسناد، نام خلیج فارس به عنوان واقعیتی انکارناپذیر آمده است.

این محقق ایرانی افزود: آرشیو ملی بریتانیا 200 سال پیش تاسیس شده است و بیش از سه و نیم میلیون برگ سند در این مرکز نگهداری می‌شود.

وی گفت : اسناد مربوط به چهارصد سال اخیر و نود درصد این اسناد درباره 200 سال گذشته است و در اکثر قریب به اتفاق اسناد مربوط به ایران در این مرکز، نام خلیج فارس همیشه خلیج فارس ذکر شده است و در واقع نام مجعول خلیج عربی ساختگی و جدید است.

آرشیو ملی بریتانیا اول ژانویه هر سال مقداری از اسناد را برای استفاده عموم آزاد می کند و دو تا سه هفته پیش از این اقدام به شماری از محققین که با مطبوعات و رسانه‌ها همکاری می کنند اجازه دیدن، عکسبرداری و استفاده از این اسناد را می‌دهد و پس از این مدت دیدن از این اسناد برای عموم آزاد است.

این اسناد در حالی انتشار می‌یابند که گوردون براون نخست وزیر انگلیس روز شنبه 28 ژوئن، در سخنانی، از واژه مجعول خلیج عربستانی به جای خلیج فارس استفاده کرد.

کد خبر 56417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز