شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه ورزشی: پس از 30 مسابقه پرحادثه و به یادماندنی، اسپانیا و آلمان نهم تیر در شهر وین مسابقه نهایی یورو 2008 را برگزار می‌کنند

پیروزی 3 بر صفر و مقتدرانه اسپانیا مقابل روسیه در نیمه‌نهایی نشان داد که آراگونس سرانجام بهترین فرمول را برای تیمش پیدا کرده است.

سرمربی اسپانیا پیش از شروع جام سیستم 2-4-4 را انتخاب کرد، ولی مصدومیت زودهنگام داوید ویا در بازی مقابل روسیه، او را مجبور کرد که از سیستم 1-5-4 استفاده کند و این تغییر اجباری به بهترین نمایش این تیم انجامید.

با ورود فابرگاس، اسپانیا کنترل بازی را کاملاً در اختیار گرفت و روسیه چاره‌ای جز تسلیم نداشت. حالا امید اصلی اسپانیا به مثلث ژاوی، اینی‌یستا و فابرگاس است تا راه قهرمانی این تیم در اروپا پس از 44 سال را پیدا کنند.

آلمان هم پس از نمایش بی‌اثر ماریو گومز و بازی پرانتقاد مقابل کرواسی و اتریش، به سیستم 1-5-4 روی آورد و توانست پرتغال و ترکیه را مغلوب کند. تک‌مهاجم آلمان در این بازی میروسلاو کلوزه خواهد بود که در 2 بازی اخیر 2 گل زده و موثرتر از همتای اسپانیایی‌اش، فرناندو تورس بوده است.

پودولسکی و شواین اشتایگر، گوش‌های چپ و راست آلمان هم با زدن 5 گل نقش پررنگی در پیروزی‌های آلمان داشته‌اند. کمی عقب‌تر از این خط حمله 3 نفره، بالاک بازی می‌کند که فینال جام جهانی 2002 را به دلیل محرومیت از دست داد و این بار نمی‌خواهد فرصت قهرمانی را از دست بدهد.

اما برخلاف بالاک که فینال‌های مهم زندگی‌اش در رده باشگاهی و ملی را باخته، تاریخ فوتبال آلمان پر از افتخارات قاره‌ای و جهانی است. آلمان با 3 قهرمانی، پرافتخارترین تیم
جام ملت‌های اروپا به شمار می‌رود و برخی بر این باورند که این سابقه به برتری روحی بازیکنان این تیم می‌انجامد.

متسلدر، مدافع آلمان می‌گوید: «فکر می‌کنم آنها برای چنین تورنمنت‌هایی کمی اضطراب داشته باشند. چند دهه طول کشیده تا آنها بتوانند از مرحله یک‌چهارم نهایی عبور کنند. فکر می‌کنم آنها به ما احترام می‌گذارند و در جریان بازی هم این در ذهن آنها خواهد بود. آنها تیمی عالی هستند، ولی این یک بازی بزرگ است و بازی‌های بزرگ قوانین خودش را دارد.»

بعضی از بازیکنان اسپانیا مانند فرناندو تورس، دانیل گیسا و ژاوی با همین استدلال معتقدند که آلمان مدعی اول پیروزی در فینال است، ولی ژابی آلونسو چنین عقیده‌ای ندارد.

آلونسو می‌گوید که اسپانیا در 21 بازی بدون شکست بوده و در یورو 2008 عملکرد بسیار خوبی داشته است، بنابراین فاصله‌ای با آلمان ندارد: «فکر نمی‌کنم هیچ تیمی بیش از دیگری مدعی باشد. تیم‌ها به هم نزدیک هستند و در فینال هر نتیجه‌ای ممکن است.»

آلونسو اضافه می‌کند که غیبت داوید ویا که با 4 گل زده بهترین گلزن تورنمنت است، نمی‌تواند تأثیر زیادی روی عملکرد اسپانیا داشته باشد و بازیکنان نیمکت‌نشین اسپانیا می‌توانند جای او را پر کنند.»

آنچه تردیدهایی در مورد موفقیت آلمان به وجود آورده، بازی‌های پرنوسان این تیم است، در حالی که اسپانیا عملکرد باثباتی داشته و با 3 پیروزی در مرحله مقدماتی، صعود مقتدرانه‌ای داشت اما اولیور بیرهوف، مدیرفنی آلمان معتقد است که دلیل بازی‌های ضعیف آلمان، ترس از شکست مقابل تیم‌های ضعیف بوده و این وضعیت بعید است مقابل اسپانیا تکرار شود: «در فینال، بازیکنان باید بدون ترس بازی کنند.

در بازی مقابل کرواسی، ترکیه و اتریش، بازیکنان عصبی بودند و از این می‌ترسیدند که مقابل کشورهای به اصطلاح کوچک مغلوب شوند. خوشبختانه آنها مقابل اسپانیا راحت بازی می‌کنند و می‌توانند توانایی‌های‌شان را به نمایش بگذارند.»

کد خبر 56391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز