اوایل آبان چند تن از اهالی محله مجیدیه در تماس با خبرنگار همشهری محله از قلع و قمع حدود ۳۰ اصله از درختان سرسبز محله‌شان خبر دادند: «عده‌ای آمدند درختان چنار ۵۰ و ۱۰۰ ساله کوچه نسرین را در روز روشن و مقابل چشمان حیرت زده ما بریدند و به اعتراض‌مان هم توجهی نکردند...»،

مرثيه اي براي چنار ها

همشهری آنلاین_پریسا نوری: «صدای گوشخراش اره برقی که تنه بی‌دفاع درختان را زخمی می‌کرد هنوز روی اعصابمان است»، «چه کسی مسبب قطع درختان سرسبز و تنومند محله‌مان است...» این هفته به درخواست اهالی و برای اطلاع از کم و کیف ماجرا به این محله رفتیم و موضوع را پیگیر شدیم.  

پیدا کردن زمینی که در محله مجیدیه و نبش کوچه «نسرین»، جای چنارهای مجیدیه بوده، کار سختی نیست. روی زمین پُر از شاخ و برگ‌های بی‌جانی است که کنده‌های عریان درختان را پوشانده‌اند. شاخ و برگ‌هایی که تا همین چند روز پیش سبز بودند و قامت بلند درختان چنار را زینت داده بودند و حالا بر تنه بی‌جان درختان آرمیده‌اند. مشغول عکاسی از زمین می‌شویم، همسایه‌ها و کاسبان محله با کنجکاوی دورمان جمع می‌شوند.

وقتی می‌فهمند از روزنامه برای تهیه گزارش آمده‌ایم می‌گویند «حرف‌هایمان را بنویس، ولی عکس و اسم نزن که دردسر نشود! ‌» دوربین را خاموش می‌کنیم و از اهالی درباره روز قطع درختان می‌پرسیم. خانمی که که پنجره خانه‌اش درست مشرف به زمین است با ناراحتی می‌گوید: «از ۲۰ سال پیش که به این خانه آمدیم این درختان اینجا بودند. خوشحال بودیم که در شلوغی این محله پنجره خانه‌مان چشم‌انداز زیبایی دارد ولی حالا جای خالی درختان بدجوری توی ذوق می‌زند.»

او با یادآوری روز قطع درختان می‌گوید: «حدود ساعت یازده صبح بود، در آشپزخانه داشتم ناهار درست می‌کردم که صدای اره برقی و جرو بحث و سروصدا شنیدم. وقتی از پنجره به بیرون نگاه کردم عده‌ای را دیدم که با اره برقی به جان درختان افتاده‌اند و همسایه‌ها و کاسبان محله هم جمع شده‌اند و به این کارشان اعتراض می‌کنند. اما آنها بی‌توجه به حرف دیگران کارشان را انجام می‌دادند.» 

  • نگذاشتند فیلم بگیریم!  

یکی از کاسبان جوان محله که مغازه‌اش روبه‌روی زمین است و آن روز از نزدیک شاهد قطع درختان بوده، می‌گوید: «وقتی درختان را می‌بریدند، فردی که ادعای مالکیت زمین را داشت با چند تن از مأموران کلانتری هم اینجا بودند و در جواب اعتراض اهالی به این کار می‌گفتند «ما حکم قضایی داریم و مأموریم و معذور»، آنها از اهالی می‌خواستند که متفرق شوند و اجازه نمی‌دادند کسی با موبایل فیلم و عکس بگیرد.»

پیرمردی که از ساکنان قدیمی محله است، می‌گوید: «می‌گویند مالک زمین پیدا شده و می‌خواهد اینجا را بسازد برای همین حکم قطع درختان را گرفته، ولی من ۵۰ سال است که اینجا زندگی می‌کنم و می‌دانم مالکان قبلی این زمین‌ها دو نفر به نام «هوشمند» و «ضرابی» هستند و این زمین‌ها را به هیچ‌کس نفروخته‌اند. پیرمرد در حالی که با افسوس به کنده‌های به جا مانده از درختان نگاه می‌کند، با بغض می‌گوید: «این درختان به قدری سرسبز و با طراوت بودند که آدم حظ می‌کرد نگاهشان کند. چطور دلشان آمد که آنها را انداختند، حداقل می‌گذاشتند فصل خزان و زمستان که درخت سبز نیست و به خواب رفته، تنه‌اش را بزنند... د.» 

  • کاش مهلت می‌دادند درختان را جابه‌جا کنیم

خانم جوانی که موفق شده با گوشی موبایل چند فیلم و عکس از انداختن درختان تهیه کند، در حالی که فیلم‌ها و عکس‌ها را نشانمان می‌دهد می‌گوید: «من در همین کوچه نسرین زندگی می‌کنم. آن روز از سروصدای اهالی فهمیدم خبری است. وقتی بیرون آمدم دیدم درختان را دارند قطع می‌کنند، بلافاصله به ۱۳۷ زنگ زدم و موضوع را اطلاع دادم. مأموران شهرداری و حتی یک نفر که فکر کنم شهردار ناحیه بود هم سریع آمدند تا مانع قطع درختان شوند؛ اما نتوانستند.
 من شنیدم که یکی‌شان به مأمور نیروی انتظامی که حکم قطع درختان را داشت، می‌گفت «حداقل مهلت می‌دادید تا ما درختان را جابه‌جا کنیم. .» حرف‌های بانوی جوان که تمام می‌شود، پسر نوجوانی که همزمان به گوش دادن به صحبت‌های اهالی مشغول بازی با موبایلش است، به خنده و شوخی می‌گوید: «در شبکه مجازی شایع شده قیمت خانه‌های مجیدیه خیلی گران‌تر است. حالا همه می‌خواهند اینجا صاحب زمین و خانه شوند و چون زمین خالی نیست مجبورند درختان را قطع کنند.» 

  • قطع درخت در مجیدیه سابقه دارد

زمین کوچه نسرین حدود ۵۰۰‌مترمربع مساحت دارد. همراه «عبدالحمید اسماعیلی» شورایار محله مجیدیه، شاخ و برگ خشک شده درختان را کنار می‌زنیم و کنده‌ها را می‌شماریم. حدود ۲۸ درخت را پیدا می‌کنیم. بعضی قطورند و پیداست حدود ۱۰۰ سال عمر دارند و برخی جوان ترند. اسماعیلی که از روز قطع درختان پیگیر موضوع بوده، ازنتیجه پیگیری‌هایش می‌گوید: «شهرداری از ماجرا خبر نداشت و نیروی انتظامی هم گفت مالک زمین حکم قضایی برای قطع درختان را گرفته و می‌خواهد ساخت‌وساز کند.»

اسماعیلی در ادامه می‌گوید: «متأسفانه این نخستین بار نیست که این اتفاق در محله مجیدیه رخ می‌دهد.» او به ساختمان نوسازی که در یک کوچه بالاتر از کوچه نسرین قرار دارد، اشاره کرده و می‌گوید: «اینجا هم زمین بایری بود که مالک نداشت و جزئی از فضای سبز محله بود. چند سال پیش شبانه آمدند و درختان را قطع کردند. شهرداری دوباره درخت کاشت. اما یک عده غریبه آمدند و درختان را قطع کردند و با این بهانه که سند داریم، شروع به ساخت‌وساز کردند.»

حرف‌هایش که به اینجا می‌رسد می‌گوید: چند مورد شبیه این موضوع در این سال‌ها اتفاق افتاده و زمین‌های خالی و بایر محله که صاحب نداشتند یکی یکی صاحب پیدا کردند. اهالی محله معتقدند که این سندها واقعی نیست و از مقام قضایی می‌خواهند به این موضوع ورود کند.»

  • موضوع در دست پیگیری است

چرایی قطع درختان مجیدیه را از کلانتری مجیدیه پیگیر می‌شویم که پاسخ می‌شنویم: «این کار با دستور مقام قضایی انجام شده و ما ضابط قضایی هستیم.» موضوع را از شهرداری منطقه چهار جویا می‌شویم. روابط‌عمومی شهرداری می‌گوید: «شهردار منطقه با جدیت در حال پیگیری موضوع است و نتیجه در نخستین فرصت اطلاع‌رسانی می‌شود.» 

کد خبر 563708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha