کروناویروس جدید با استفاده از مسیری شگفت‌انگیز از سلول‌های آلوده خارج می‌شود تا سلول‌های دیگر را آلوده کند و استفاده از این مسیر پاسخ ایمنی به آن را به تاخیر می‌اندازد.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این ویروس یک ساختار سلولی به نام لیزوزوم را که معمولا «زباله‌های سلولی» در آن نابود می‌شود، در اختیار خود می‌گیرد.

اما به گفته این پژوهشگران که یافته‌هایشان را در ژورنال Cell منتشر کرده‌اند، ویروس از لیزوزوم‌ها برای فرار از درون سلول‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته این پژوهشگران از انستیتوی ملی قلب و ریه آمریکا ویروس کرونا یکی از ۲ یا ۳ ویروسی است و تنها ویروس پوشش‌داری است که این شیوه را به کار می‌گیرد.

بقیه ویروس‌های پوشش‌دار (غشایی که ماده ژنتیکی ویروس را می‌پوشاند) مانند ویروس‌های آنفلوآنزا، هپاتیت سی، دنگی، زیکا و ابولا  از مسیرهای دیگری برای انتقال سلول به سلول استفاده می‌کنند. در نتیجه هنگامی که این ویروس‌ها در سطح سلول قرار می‌گیرند، دستگاه ایمنی از وجودشان آگاه می‌شود و پاسخ‌های دفاعی برانگیخته می‌شوند.

اما کروناویروس سیستم دفع زباله سلول یا همان لیزوزوم‌ها استفاده می‌کند تا از سلول خارج شود و در نتیجه هشیار شدن دستگاه ایمنی مختل می‌شود.

این دانشمندان می‌گوید کشف مسیر خروج کروناویروس از سلول‌ها برای شناخت چگونگی آسیب زدن این ویروس به بدن ما به خصوص دستگاه ایمنی ضروری است.

کد خبر 563267

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha