رئیس اورژانس بیمارستان سینا با اشاره به استاندارد نبودن تهویه بیمارستان‌ها گفت: این موضوع یکی از دلایل ابتلای بیشتر کادر درمان و مرگ‌ومیر آن‌هاست. 

کرونا-کادر درمان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایکنا، حسین کرمانپور مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی درباره کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها گفت: اکسیژن بیمارستان‌ها از دو طریق تأمین می‌شود، نخست از روش‌ دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و دیگری کپسول‌های اکسیژن که به صورت مایع وجود دارد. تا پیش از شیوع کرونا کمتر از ۴۰ درصد بیماران هر بیمارستانی به اکسیژن نیاز پیدا می‌کردند و ۶۰ درصد این بیماران نیازی به اکسیژن نداشتند، اما در شرایط کنونی بیشتر بیمارستان‌ها بالای ۶۰ درصد ظرفیت خود را به بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند که بخش زیادی از این‌ موارد نیاز به اکسیژن پیدا می‌کنند.

وی افزود: تعداد زیادی از بیمارستان‌ها به‌ویژه در شهرستان‌ها، دستگاه اکسیژن‌ساز ندارند و مجبورند از کپسول‌های اکسیژن مایع که برای چند ساعت کفایت می‌کند، استفاده کنند. یک بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی در هفته به ۲۰ تا ۳۰ تن اکسیژن مایع نیاز دارد. این موضوع موجب می‌شود که به صورت مرتب این کپسول‌ها جایگزین شوند. تعداد شرکت‌هایی که این کپسول‌ها را تأمین می‌کنند محدود بوده و لابی‌گری در این شرکت‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

کرمانپور توضیح داد: بسیاری از مدیران بیمارستان‌ها در این مدت تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا علاوه بر درمان بیماران، این وضعیت را کنترل کنند. هرگونه کمبود و اخلال در تأمین اکسیژن مایع بیمارستان موجب به خطر افتادن جان بیماران کرونایی می‌شود.

رئیس اورژانس بیمارستان سینای تهران با اشاره به عدم تهویه مناسب در بسیاری از بیمارستان‌ها گفت: این موضوع یکی از دلایل ابتلای بیشتر کادر درمان و مرگ‌ومیر آن‌هاست. تهویه بیمارستانی براساس ۱۰ درصد بیمار عفونی انجام شده است و این تصور وجود نداشته است که بیمارستان‌ها با موج زیاد بیماران عفونی مواجه می‌شوند.

وی افزود: در اورژانس این بیمارستان که حدود ۵۳ تخت وجود دارد، یک یا دو تخت برای یک بیمار عفونی که ممکن بود در طول روز مراجعه می‌کرد اختصاص داده شده بود، اما در حال حاضر تمام بخش به بیماران عفونی اختصاص داده شده است.

کرمانپور یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد بیمارستان‌های کشور با الگوی بیمارستان‌های عمومی یا تک تخصصی ساخته شده و بیمارستانی ویژه عفونی بسیار کم است. بیمارستان عفونی تهویه‌ای متفاوت با بیمارستان‌های دیگر دارد.

رئیس اورژانس بیمارستان سینای تهران ادامه داد: تهویه بیمارستان‌های عفونی باید طبق پروتکل‌ها استاندارد، هوای موجود در بخش‌های مختلف بیمارستان را تهویه کنند. عمده بیمارستان‌ها در حال حاضر که به بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ اختصاص پیدا کرده‌اند، از این امکانات بی‌بهره هستند.
 
وی گفت: عدم تهویه مناسب در بیمارستان‌ها موجب ابتلای بیشتر کادر درمان شده است. موج ورود ویروس به دستگاه تنفسی به مراتب بدتر از کسانی است که حتی در ابتلای خانوادگی به این بیماری مبتلا شده‌اند، چراکه انواع ویروس در این تهویه بد وارد ریه پرسنل بیمارستان‌ها می‌شود.

کرمانپور افزود: استاندارد قبلی در مورد تهویه بیمارستان‌ها جوابگوی وضعیت فعلی نیست. باید هوای آلوده از بخش‌های بیمارستانی خارج شود و هوای تمیزتر برای بیماران و کادر درمان وجود داشته باشد. امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان در این موضوع ورود پیدا کنند و بتوان هرچه سریع‌تر بیمارستان‌ها را در این رابطه تجهیز کرد و با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان امکان تهویه در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز رادیولوژی و مطب‌ها برقرار شود.
استاندارد قبلی در مورد تهویه بیمارستان‌ها جوابگوی وضعیت فعلی نیست.
 

کد خبر 563154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha