همشهری آنلاین: فولکس‌واگن، خودروی هیبرید تولید خود را آزمایش کرد.

 این خودرو نیروی محرکه مورد نیاز را از موتوری الکتریکی می‌گیرد که در مواقع ضروری یک موتور دیزلی یا بنزینی، به صورت خودکار جایگزین آن می‌شود

خودروهای موسوم به "هیبرید"، اتومبیل‌های دمساز با محیط زیست هستند. این خودروها برای حرکت در سرعت پایین و در ترافیک شهری از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کنند که نیروی خود را از باتری می‌گیرد. در سرعت‌های بالاتر یا زمانی‌که خودرو نیاز به توان بیشتری دارد، پیشرانه‌ای با سوخت فسیلی، به صورت خودکار جایگزین موتور الکتریکی می‌شود.

خودروسازی فولکس‌واگن آلمان، روز پنجشنبه (6تیر) خودروی هیبرید خود به نام "گلف TDI Hybrid" را آزمایش کرد.به گزارش دویچه‌وله، وزیر محیط زیست آلمان که در این آزمایش حضور داشت، بی‌صدا بودن و تندوتیزی را دو ویژگی این خودرو دانست.

باتری این مدل گلف با برق ۲۲۰ ولت و از پریز برق شهری شارژ می‌شود. شارژگیری آن هم سریع است؛ تنها ۴ ساعت. موتور الکتریکی قادر است خودرو را تا ۵۰ کیلومتر به پیش براند.
این خودرو هم‌چنین دارای سامانه‌ای است که حرارت تولیدشده در هنگام ترمزکردن را به انرژی تبدیل کرده و با آن باتری را شارژ می‌کند. این سامانه در خودروهای آینده‌ فولکس‌واگن با موتورهای سوخت فسیلی هم نصب خواهد شد تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.

خودروی هیبرید فولکس‌واگن بر اساس برآوردها در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۵/ ۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند، موتور الکتریکی آن ۸۲ اسب بخار قدرت دارد و حداکثر تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد. روی گلف هیبرید، در کنار موتور الکتریکی، یک پیشرانه ۲ لیتری توربو دیزل هم نصب شده که ۱۲۲ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو تنها برای دنده چهارم و پنجم از موتور درون‌سوز خود استفاده می‌کند و در سرعت‌های پایین‌تر، از موتور الکتریکی بهره می‌گیرد.

خودروسازی آلمان در کنار رقیبانی کارکشته

فولکس‌واگن در مقایسه با دیگر رقیبان خود راه درازی در پیش دارد. تویوتای ژاپن مدت‌هاست که در عرصه خودروهای هیبرید فعال است و جنرال موتورز آمریکا هم اعلام کرده که در آستانه‌ تولید انبوه این نسل اتومبیل قرار دارد.

خودروهای هیبرید موجود در بازار، گیربکس‌های بسیار پیچیده‌ای دارند که البته امری است طبیعی، چراکه موتورهای الکتریکی ضعیف هستند. فولکس‌واگن قصد دارد در آینده با ساده‌کردن گیربکس‌ها، جای خود را در بازار باز کند. این خودروساز هم‌چنین قصد دارد نسل آینده خودروهای خود را تنها با پیشرانه الکتریکی وارد بازار کند.

موتور الکتریکی در هوندا سیویک هیبرید

تولید خودروهای هیبرید از سیاست‌های زیست‌محیطی آلمان به شمار می‌رود. این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ یک میلیون دستگاه از این خودروها را روانه خیابان‌ها کند. به همین منظور، وزارت محیط زیست آلمان از پروژه خودروهای هیبرید با ۱۵ میلیون یورو حمایت کرده است.

بزرگترین مشکل خودروهای با موتور الکتریکی (و البته هیبرید کنونی) در حال حاضر باتری‌ها هستند. با فن‌آوری‌های کنونی نمی‌توان باتری‌هایی تولید کرد که موتورهای الکتریکی را تا مسافت‌های طولانی تغذیه کنند. با توجه به نو بودن این خودروها در بازار هم امکانات شارژ عمومی آنها فراگیر نیست.

کارشناسان اما معتقدند با رشد قیمت سوخت‌های فسیلی و مشکل گرم‌شدن کره زمین، حرکت به سوی تولید خودروهای سبز، اجتناب‌ناپذیر است. به اعتقاد آنان، روزی فرا خواهد رسید که در خیابان‌ها در کنار پارکومترها جایگاه‌های شارژ باتری وجود خواهد داشت.

کد خبر 56281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز