شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد قیمت نفت تا سال‌ها، بالا باقی خواهد ماند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نظرسنجی‌های قبلی رویترز نشان می‌داد روند صعودی قیمت نفت خام آمریکا که مبنایی برای قیمت جهانی نفت است امسال متوقف خواهد شد و در سالهای ۲۰۰۹ - ۲۰۱۰ روندی نزولی پیدا خواهد کرد.

اما نظر سنجی ماه ژوئن رویترز نشان داد میانگین قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در سال ۲۰۰۸ به یکصد و ۱۳ دلار و ۲۴ سنت خواهد رسید که حدود ۶ دلار از پیش‌بینی‌های صورت گرفته در نظرسنجی‌های قبلی که در ماه مه صورت گرفته بود بالاتر است.

همچنین میانگین قیمت هربشکه نفت خام آمریکا در سال ۲۰۰۹ حدود یکصد و ۱۳ دلار و ۲۵ سنت و در سال ۲۰۱۰ حدود یکصد و ۱۵ دلار و ۵۹ سنت خواهد بود. این در حالی است که میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سبک آمریکا در سال گذشته ۷۲ دلار و ۳۰ سنت بوده است.

نظرسنجی جدید رویترز همچنین نشان می‌دهد میانگین قیمت هربشکه نفت خام برنت دریای شمال امسال یکصد و ۱۲ دلار و ۲ سنت خواهد بود که حدود ۶ سنت نسبت به پیش‌بینی قبلی بالاتر است. بر اساس این نظرسنجی، قیمت نفت خام برنت سال آینده اندکی کاهش خواهد یافت ولی در سال ۲۰۱۰ مجددا افزایش پیدا خواهد کرد.

هرچند قیمت بالای نفت موجب شده است برخی مصرف‌کنندگان از میزان مصرف سوخت بکاهند ولی قیمت نفت به علت تقاضای بالای قدرت‌های اقتصادی نوظهور مثل چین و هند و نگرانی درباره ادامه یافتن جریان نفت در آینده همچنان بالا باقی مانده است.

نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در خصوص تورم و نرخ بهره و کاهش ارزش دلار نیز موجب شده است آنها سرمایه خود را وارد بازار کالاهای اولیه مثل نفت کنند.

پیش‌بینی سایر تحلیلگران درباره قیمت نفت خام آمریکا با پیش‌بینی رویترز در این خصوص تفاوت چشمگیری داشت. موسسه بلژیکی - هلندی فورتس پیش‌بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امسال یکصد و ۲۵ دلار و ۷۰ سنت و سال آینده یکصد و ۷۱ دلار و ۵۰ سنت و در سال ۲۰۱۰، ۲۰۰ و ۲۴ دلار و نود سنت خواهد بود.

این موسسه کاهش تولید نفت کشورهای نفت خیز خارج از اوپک را علت این مسئله می‌داند. فورتس قیمت هربشکه نفت خام برنت را در سال ۲۰۱۰، ۲۰۰ و ۲۷ دلار و ۶۰ سنت پیش‌بینی کرده است.

رکورد جدید قیمت نفت

ادامه روند نزولی شاخص‌های بورس جهانی و حرکت سرمایه‌گذاران از بورس به سمت بازار کالاهای اولیه موجب شد بهای هربشکه نفت خام در معاملات روز جمعه ۲۷ ژوئن به رکورد جدید حدود صد و ۴۳ دلار برسد.[بهای نفت برای نخستین بار از مرز 140 دلار فراتر رفت]

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پایان معاملات روز جمعه ۲۷ ژوئن برابر با ۷ تیر در بورس نیویورک قیمت هر بشکه نفت خام سبک آمریکا برای تحویل در ماه اوت ۵۷ سنت نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش یافت و به بشکه‌ای یکصد و ۴۰ دلار و ۲۱ سنت رسید.

این در حالی است که بالاترین قیمت هربشکه نفت در طول معاملات روز جمعه در بورس نیویورک یکصد و ۴۲ دلار و ۹۹ سنت بود.

در لندن نیز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت، در پایان معاملات روز جمعه ۴۸ سنت افزایش یافت و به یکصد و ۴۰ دلار و ۳۱ سنت رسید.

نگرانی سرمایه‌گذاران درباره آینده سود شرکت‌ها و احتمال افزایش تورم موجب شده است ارزش سهام در بازارهای جهانی به پائین‌ترین حد در ۳ ماه اخیر برسد. این مسئله موجب شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خرید کالاهای اولیه روی آورند.

قیمت نفت از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته است و همچنان به روند صعودی خود که از ۶ سال پیش اغاز شد ادامه می‌دهد.

افزایش تقاضای نفت در قدرت‌های اقتصادی نوظهور مثل چین و هند از عوامل افزایش قیمت نفت بوده است. کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای عمده نیز یکی از عوامل مهم افزایش قیمت نفت محسوب می‌شود.

کد خبر 56273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز