قیمت هر اونس طلا در پایان ساعات‌ کاری بازارها در روز چهارشنبه ۰.۳ درصد کاهش یافت. اما دلیل این سقوط با توجه به پیشتازی بایدن در انتخابات چیست؟

طلا هوم پیج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، با بسته شدن بازارها قیمت اونس طلا با ۶ دلار کاهش به ۱۹۰۲ دلار رسید. سقوط نسبی قیمت طلا در عین پیشتازی بایدن، اتفاقی خلاف نظر تحلیل‌گران در هفته‌های گذشته است. بیش از آن شاخص دلار نیز با قیمت طلا همسو شده است و در ساعت ۱ بامداد، ارزش آن با ۰.۱ درصد کاهش به ۹۳.۴۵ واحد رسیده است.  

  • دلیل سقوط طلا در عین صعود بایدن؛ عصر جدید بورس؟

اگر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگاه کنیم سقوط طلا و همسو شدن شاخص دلار با طلا شاید عجیب به نظر برسند. اما هنگامی که به وضعیت انتخابات مجلس سنا نگاه می‌کنیم مسئله تا حدودی روشن می‌شود. در مجلس سنا جمهوری‌خواهان بسیار بهتر ار انتظارات عمل کردند.

درحالی که در نظرسنجی‌ها، پیش‌بینی می‌شد دموکرات‌ها به اکثریت مجلس سنا دست پیدا کنند، اما وضعیت در حال حاضر متمایل به جمهوری‌خواهان است. در واقع در برخی از تحلیل‌های قبلی گفته شده بود که اگر دموکرات‌ها ریاست جمهوری را ببرند اما به اکثریت مجلس سنا نرسند، این بهترین حالت برای بازار سهام آمریکا خواهد بود و درنتیجه به ضرر درخشش طلا خواهد انجامید.  

استدلالی که ارائه شده بود به این نکته اشاره داشت که در چنین سناریو محتملی در عین اینکه رژیم مالیاتی ترامپ باقی خواهد ماند،  بایدن با کاهش تنش‌های بین‌المللی و تحریکات بی‌ثبات کننده شرایط بهتری را برای بازار سهام فراهم می‌کند. برآورد تحلیل‌گران این است که کاهش  احتمالی تنش‌های بین آمریکا و چین در دوره بایدن برای بورس بسیار سودمند خواهد بود اما به احتمال زیاد تقاضا برای طلا را کاهش می‌دهد.

این اتفاقی است که در بازار طلا و بورس مشهود است. قیمت طلا با وجود افزایش ۱۳ دلاری  بعد از چرخش ویسکانسین، نتوانست آن طور که باید بدرخشد، اما شاخص‌های سهام آمریکا افزایش‌های بسیار چشمگیر داشته‌اند. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ افزایشی ۲.۲ درصد  داشته است، نزدک مرکب ۳.۸ درصد افزایش داشته  و میانگین صنعتی داو جونز نیز ۱.۳ درصد افزایش یافته است.  

کد خبر 562634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha