معاون پیگشیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره جزئیات محموله داروی قاچاق که اخیرا به کشور عراق ترانزیت شده بود توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله هندیانی معاون پیگشیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تشریح جزئیات محموله داروی قاچاق که اخیرا به کشور عراق ترانزیت شده بود، گفت: در حوزه دارو سازمان غذا و دارو متولی است، اما با پیگیری‌هایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته دارویی که از ایران خارج شده به صورت ترانزیت بوده و مربوط به داخل کشور نبوده است.

به گفته وی، کشور ما فقط مسیر گذر بوده و این محموله از یکی از کشورهای همسایه خارج شده و با عبور از مرز ایران به صورت قانونی و با اسناد قانونی به کشور عراق ترانزیت شده است. مبدا این محموله یکی از کشورهای همسایه که ترکیه عنوان شده، مبدا و مقصد کالای ترانزیت در اسناد آن مشخص است.

هندیانی در پاسخ به این سوال که آیا این محموله به ایران تحویل داده خواهد شد، توضیح داد: محموله‌ای که ضبط شود باید به مقصد اولیه برگردانده شود، فقط گذشت آن از ایران بوده غیر از این ورود و خروج این محموله ارتباطی به ایران ندارد.

افزایش شفافیت در تجارت برابر با کاهش قاچاق کالا 

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق با اشاره به سامانه‌های کنترل قاچاق هم گفت: هر چقدر میزان شفافیت را در فرآیند تجارت افزایش دهیم، میزان قاچاق کالا در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

هندیانی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارشی تهیه کرده و به دفتر ریاست جمهوری تحویل داده است و رئیس جمهور در جلسه هفته گذشته اعلام کردند که در تاریخ ۹ آذر ۹۹ بهره گیری کامل از سیستم‌های لینک اطلاعاتی انجام خواهد شد. هیچ سامانه‌ای در کشور نداریم که قرار بوده راه‌اندازی شود و تاکنون اقدامی برای آن انجام نشده باشد.

او ادامه داد: بیست سامانه اصلی و بیست زیرسامانه هم وجود دارد که متعلق به سازمان‌های مختلف است و به سازمان اصلی متصل می‌شوند. سامانه جامع تجارت که به عنوان پایه اصلی تجارت کشور است فعال است و لینک ارتباط با سایر سازمان‌ها را هم دارد.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: نگاهمان بر این است که بر اساس تصمیم ریاست جمهوری اعلام رسمی بهره‌برداری را انجام دهیم. تاکنون بالغ بر ۶۴ درصد لینک ارتباطی میان سامانه‌ها انجام شده است و در این دو سالی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز تمام توان خود را به کار بسته تا کار را به نتایج مطلوبی برساند.

قابلیت ردیابی دارو توسط مردم در سامانه اصلی تجارت 

هندیانی درباره عملکرد سامانه TTAK که به کالاهای سلامت‌محور مربوط است، گفت: این سامانه هم جزء بیست زیر سامانه اصلی است، سازمان غذا و دارو این سامانه را راه اندازی کرده بوده و در حال حاضر هم از آن بهره‌برداری کرده است. در حوزه داروها به طور کامل قابلیت ردیابی توسط مردم دارد، این سامانه دارای بار اطلاعاتی است و سرویس می‌دهد. برای سایر موضوعات سلامت محور هم مانند داروهای مکمل در سامانه اصلی تجارت هم برای همه قابلیت اجرا خواهد داشت.

«طرح رزاق» قاچاق سوخت را ساماندهی می کند

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تشریح وضعیت قاچاق سوخت که در مرزهای شرقی در حال انجام است، توضیح داد: با پیگیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق سوخت و هماهنگی‌هایی که با وزارت کشور، وزارت نفت و استانداری سیستان و بلوچستان طرحی را آماده کرده‌ایم تحت عنوان «طرح رزاق» که وزارت نفت بتواند سوخت را در همان استان به صورت رسمی بفروشد و پول آن به خزانه واریز شود.

هندیانی افزود: اگر خریداری وجود دارد اهالی محل که این سوخت را به صورت قاچاق جا به جا می‌کنند، خطرات و مشکلاتی را هم برای خودشان و هم برای اطرافیان ایجاد می‌کنند، بتوانند به صورت قانونی از مراکز وزارت نفت خرید کنند، امکان خرید برای کشورهای همسایه هم فراهم است.

او ادامه داد: تقریبا توافقات این طرح انجام شده است و نماینده‌ای را از سازمان همیاری شهرداری‌های استان سیستان و بلوچستان به وزارت نفت معرفی شده است که بتواند با ایجاد جایگاه‌هایی طبق اصولی که برای تردد و شناسایی آن‌ها انجام می‌شود بتوانیم موضوع وضعیت قاچاق سوخت را که در استان های شرقی ما وجود دارد به حداقل برسانیم.

او در خصوص آخرین آمارها در حوزه قاچاق سوخت گفت: آماری از میزان قاچاق سوخت در سال ۹۹ را برآورد نکرده‌ایم، ستاد براساس ماده ۱۶ موظف است پس از اخذ آمارهای کشور از مراجع ذی مدخل سپس آمار نهایی را اعلام می‌کند. هنوز آمار رسمی برای امسال اعلام نکردیم. بعد ازشیوع کرونا به دلیل بسته شدن مرزها کاهش این قاچاق را داشته‌ایم، ولی با توجه به گذشت زمان کشورهای همسایه مرزهای خود را ساماندهی می‌کنند، معابر قانونی ایجاد می‌کنند.

این مقام مسئول در پایان یادآورشد: به نظر می‌رسد با اقدامات ما در طرح رزاق و همکاری کشورهای همسایه در انتهای سال ۹۹ شاهد کاهش قابل توجهی در قاچاق سوخت باشیم. همچنین برآورد ما در سال ۹۷ حدود ۱۱ میلیون لیتر در روز بود که اعلام شد و این میزان در سال ۹۸ به حدود ۸.۸ دهم رسید.
 

کد خبر 562532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha