دانشجویان پزشکی، پرستاران بازنشسته، داوطلبان و شهردار پراک پایتخت جمهوری چک به فراخوان برای کمک به بیمارستان‌های این کشور که یکی از بالاترین میزان‌های عفونت کرونا را دارد، پاسخ مثبت داده‌اند.

Czech

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز در حالی که حدود ۷۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی در این کشور ۱۰.۷ میلیون نفری اشغال شده‌اند، بیمارستان‌ها به استفاده از داوطلبان روی آورده‌اند تا با آزاد شدن وقت کارکنان پزشکی تمام‌وقت آنها بتوانند به مراقب بیماران در وضعیت بحرانی‌تر بپردازند.

دیوید آنتوس ۲۳ ساله که در یک مرکز آزمایش کرونا در بیمارستانی در پراگ کار می‌کند بوسیله دانشجویان مانند او اداره می‌شود. او می‌گوید: «دانشجویان پزشکی اداره اینجا را به عهده گرفته‌اند، زیرا بسیاری از پرستاران بیمار یا در قرنطینه هستند، بنابراین اما اساسا کارهای پرستاری بیماران در بیمارستان را انجام می‌دهیم یا در مراکز کووید-۱۹ کار می‌کنیم.»

دولت پس از آنکه مقامات هشدار دادند که ظرفیت بیمارستان‌ها در ماه نوامبر (آبان) ممکن است به انتها برسد، در ماه اکتبر (اوائل مهر) محدودیت‌های شدیدی را مهار شیوع کرونا اعمال کرد، از جمله بستن مدارس، منع رفت‌وآمد شبانه و بستن کافه‌ها و رستوران‌ها، محدود کردن تماس‌های اجتماعی.

تا روز جمعه، تقریبا ۳۰۰۰ پزشک و ۷۴۰۰ پرستار به علت دچار شدن به کووید-۱۹ از کار بازمانده‌اند، در حالیکه در آغاز اکتبر این ارقام به ترتیب ۶۰۰ و ۱۰۰۰ بودند.

پیتر آرنبرگر، رئیس بیمارستان وینوهرادی در پراگ می‌گوید این بیمارستان ۱۵۰ دانشجوی پزشکی را به کار گرفته است و در دو هفته آینده به ۱۵۰ داوطلب بیشتر نیاز دارد.

جمهوری چک در طول دو هفته گذشته به طور میانگین روزانه حدود ۱۲۰۰۰  مورد جدید کرونا گزارش کرده است و یکی از بالاترین سرانه‌های مرگ ناشی از کووید-۱۹ را در میان کشورهای اروپایی دارد، یعنی ۱۸.۸ به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت. بلژیک با ۱۱.۳ در اروپا در مقام دوم است.

شمار موارد بستری به علت کووید-۱۹ در طول ماه اکتبر هفت برابر شده  و به ۷۳۷۰ مورد و شمار افراد در وضعیت وخیم با افزایشی شش برابری به ۱۱۵۶ نفر رسیده است.

زدنک هاریب، شهردار پراگ که تحصیلات پزشکی دارد، نیز بیمارن را معاینه می‌کند.

هاریب که برای آخرین بار ۱۵ سال پیش در دوران اینترنتی‌اش طبابت کرده بود، می‌گوید: «من کاملا امیدوارم که این کار بتواند دیگرانی را که می‌توانند در بیمارستان‌ها کمک کنند، تشویق کند قدم جلو بگذارند.»

صلیب سرخ چک نیز دوره‌های آموزشی را برای داوطلبان کار در بیمارستان که تجربه انجام مراقبت‌های پرستاری را ندارند، به راه انداخته است.

آلمان وارد قرنطینه‌ای چهار هفته‌ای می‌شود

آلمان قرنطینه نسبی ۴ هفته‌ای را شروع کرده است که در آن رستوران‌ها، کافه‌ها، تئاترها، سینماها و سایر مکان‌های تفریحی در پایان ماه جاری میلادی (نوامبر) بسته می‌شوند تا جلوی افزایش سریع عفونت‌های کروناویروس گرفته شود.

این محدودیت‌ها که از روز دوشنبه ۲ نوامبر (۱۲ آبان) شروع شدند، ملایم‌تر از قرنطینه قبلی در ماه‌های مارس و آوریل (فرودین و اردیبهشت) در مرحله اول پاندمی کرونا هستند. این بار مدارس، مهد کودک‌ها، فروشگاه‌های اقلام غیر ضروری و سالن‌های آرایش مو باز باقی می‌مانند.

آلمان در هفته گذشته ۱۰۰ مورد جدید عفونت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش کرده است. این رقم گرچه کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است، اما بالاتر از عدد ۵۰ است که مقامات این کشور به عنوان مرز هشدار که اقدام مقامات محلی را ضروری می‌کند، تعیین کرده بودند.

بر اساس این محدودیت‌های جدید، تجمع افراد حداکث تا ۱۰ نفر از دو خانوار در فضاهای عمومی مجاز است. همچنین از آلمانی خواسته شده است از سفرهای غیر ضوری خودداری کنند و هتل‌ها از پذیرش افرادی که در سفرهای توریستی هستند، منع شده‌اند.

کد خبر 562053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha