جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند کابینه تازه خود را معرفی و برای نخستین بار یک زن از بومیان این کشور را به سمت وزیر امور خارجه منصوب کرد.

نانایی ماهوتا وزير امور خارجه نيوزيلند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، خانم آردرن پس از پیروزی خیره‌کننده در انتخابات اخیر نیوزیلند سرانجام اعضای کابینه خود را برگزید که شاید متفاوت‌ترین چهره آن، خانم نانایی ماهوتا، از بومیان مائوری نیوزیلند باشد. این سیاستمدار ۵۰ ساله چهار سال پیش هم نخستین زن بومی در پارلمان نیوزیلند لقب گرفت که چانه خود را به شیوه زنان مائوری خالکوبی کرده است. در نیوزیلند به سنت تتو کردن چانه زنان مائوری موکو کائویی می‌گویند. وزیر امور خارجه پیشین نیوزیلند آقای وینستن پیترز بود که او هم مائوری است.

حزب کارگر به رهبری خانم آردرن در انتخابات اخیر نیوزیلند بیش از ۴۹ درصد آرای عمومی را به دست آورد و به این ترتیب برنده ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان شد. این نخستین بار در تاریخ معاصر این کشور اقیانوسیه از ۱۹۹۶ به بعد است که یک حزب می‌تواند بدون ائتلاف با دیگر احزاب دولت تشکیل دهد. پارلمان نیوزیلند متنوع‌ترین مجلس دنیاست و حدود نیمی از اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند. میانگین آمار زنان در عرصه قانونگذاری در دنیا حدود ۲۵ درصد است.

تتو کردن روی چانه یک سنت قدیمی و موکو اثری نمادین است که جایگاه و پیشینه و تاریخ یک فرد را معرفی می‌کند. معمولا برای خالکوبی کردن موکو روی چانه افراد سنت‌هایی مقدس باید رعایت شود اما در سال‌های اخیر این کار را دستگاه‌های خودکار انجام می‌دهند.

کد خبر 562033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha