مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: بر اساس بررسی‌های اولیه، عامل به گل نشستن دلفین (گونه معمولی) در ساحل بندر محمد عامری شهرستان تنگستان این استان خفگی در تور صیادی بوده است.

دلفین به گل نشسته

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدامین طلاب دوشنبه ۱۲ آبان افزود: بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که این‌گونه بیش از ۱۰ روز از تلف شدنش گذشته و در ساحل به‌گل‌نشسته است. نمونه‌برداری از این دولفین انجام‌شده و با مشخص شدن جواب آن جزئیات بیشتری ازاین‌گونه و نحوه تلف شدنش مشخص می‌شود. در آب‌های محدوده استان بوشهر و به‌ویژه پارک ملی دریایی نایبند و خورها، دلفین گوژپشت و پور پویز به‌صورت دائم وجود دارند و سایر گونه‌ها مهاجر محسوب می‌شوند.

رئیس اداره محیط‌زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: عملیات صید و صیادی بیشترین عامل تلفات دلفین‌ها است که در این راستا صیادان باید با توجه به وجود این نوع پستانداران در آب‌های کم‌عمق از اقدام به صید در آب‌های کم‌عمق و مناطق محافظت‌شده اجتناب کنند. دلفین‌ها با شش تنفس دارند و گیرافتادن آن‌ها در تورهای صیادی باعث خفگی آن‌ها در زیرآب می‌شود چراکه آن‌ها برای تنفس نیاز به بیرون پریدن به آب‌دارند. آلودگی‌های نفتی نیز بر حیات دلفین‌ها تأثیر جدی داشته و در درازمدت آن‌ها را دچار بیماری می‌کند.

طلاب اظهار کرد: طرح اقدام و عمل حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج‌فارس تدوین‌شده و نشست‌های مقدماتی آن در بوشهر و هرمزگان انجام‌شده و در خوزستان نیز به‌زودی نشست‌های آن برگزار می‌شود. پس از اتمام نشست‌ها نظرات این استان‌ها کارشناسی و جمع‌بندی می‌شود تا درزمینهٔ حمایت از دلفین گوژپشت اقدام‌های مفید و مؤثرتری نسبت به گذشته اجرایی شود. طرح اقدام و عمل حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج‌فارس حاصل سال‌ها تلاش و پایش دلفین توسط انجمن طرح سرزمین در اکوسیستم خلیج‌فارس تدوین‌شده است. با توجه به شرایط تهدیدکننده زیستگاهی به نظر می‌رسد که باید در طرح اقدام و عمل بی‌شک به مسئله پایش زیستگاه‌های گونه‌ای نیز توجه ویژه شود.

کد خبر 561981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha