هنر نی‌چیت‌بافی یکی از رشته‌های صنایع دستی فراموش‌شده کهگیلویه و بویراحمد است که هنوز برای یک خانواده ۴ نفری در روستای تنگ‌آب، از توابع بخش بوستان شهرستان باشت درآمدزاست.

نی‌چیت‌بافی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هادی و مهدی محمدی، کودکان ۸ و ۱۱ساله باشتی، تنها وارثان نسل امروز هنر نی‌چیت‌بافی در این شهرستان از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد هستند. مهدی و محمد پس از انجام دادن تکالیف مدرسه روزانه ۲-۳ ساعت در کنار پدر و مادرشان به تولید محصولات صنایع دستی نی‌چیت‌ می‌پردازند. مهدی معتقد است نی‌چیت‌بافی نه‌تنها او را خسته نمی‌کند، بلکه برایش انرژی‌بخش است. مهدی هنر نی‌چیت‌بافی را به صورت تجربی از پدر خود فراگرفته.

رحیم محمدی، پدر ۴۰ساله این خانواده که ۲۰ سال است در این زمینه کار می‌کند، گفت: از دوران کرونا که درآمد فروش نی‌چیت‌بافی کم شده است که بگذریم، تولید این محصول درآمد خوبی عاید خانواده من می‌کند. من و خانواده‌ام روزانه ۲ متر نی‌چیت‌ تولید می‌کنیم که هر مترش ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. آنچه فراتر از درآمد مایه خوشحالی من است مهارت و علاقه فرزندانم به این هنر است.

وی که در فضای محدود خانه خود کارگاه کوچکی راه‌اندازی کرده است، افزود: در صورت دریافت ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی اقدام به توسعه کارگاه و خرید تجهیزات جدید خواهم کرد. من و خانواده‌ام به صورت سفارشی محصول تولید می‌کنیم. حالا تولیدات این خانواده افزون بر تامین بخشی از نیاز مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد، به استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس و خوزستان نیز ارسال می‌شود.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۴ خانواده فعال در زمینه نی‌چیت‌بافی در استان شناسایی شده‌اند. این خانواده‌های هنرمند در شهرستان‌های باشت، کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارند.

مجید صفایی افزود: سپردن تولید نی‌چیت‌ سیاه‌چادرهای مورد نیاز در جشنواره‌ها به آنها و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت از برنامه‌های میراث فرهنگی برای حمایت از این خانواده‌هاست. تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای رونق و احیای این هنر به دیگر هنرمندان متقاضی نیز پرداخت می‌شود.

قدمت تولید محصولات نی‌چیت‌بافی به دوران صفویه می‌رسد. این دست‌ساخته برای نگه داشتن و زیبایی سیاه‌چادرهای عشایری با چوب تراش‌خورده درختان بید و چنار و موی بز درست می‌شود. از نی‌چیت ‌برای حفاظت و زیبایی اطراف سیاه‌چادر و جدا کردن قسمت‌های مختلف فضاهای داخل چادر به ۲ صورت ساده و رنگی استفاده می‌شود. از آن به‌ عنوان زیرانداز هم استفاده می‌شود.

کد خبر 561972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha