جمعه ۷ تیر ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

احمد عمرابی، عبدالله آل بوغبیش: واقعا محتوای اصلی اتفاق‌نظر برقراری آرامش و آتش‌بس میان اسرائیل و حماس که پنج‌شنبه گذشته محقق شد، چیست؟

آیا می‌توان آن را نوعی پیروزی برای این جنبش قلمداد کرد؟
رهبران حماس در هر صورت، این اتفاق نظر را نوعی پیروزی برای خود می‌دانند اما برکنار از اینها باید به اظهارات مقامات اسرائیلی گوش سپرد تا میزان صحت و درستی گفته‌های رهبران حماس را بتوان سنجید.

حییم رامون معاون نخست‌وزیر اسرائیل به محض اعلام اتفاق نظر برقراری آتش‌بس با اشاره به اینکه اعلام آتش‌بس از سوی اسرائیل نوعی اذعان و اعتراف به شکست اسرائیل است، گفت: در خاورمیانه رویارویی و جنگی میان کشورهای «میانه‌رو» و اسلام رادیکال در جریان است و هرگاه اسلام رادیکال پیروز میدان می‌شود، ما در اسرائیل با شکست مواجه می‌شویم.

آیا بر اساس این گفته‌ها می‌توان گفت: «وشهد شاهد من أهلها» (و یکی از افراد شکست خوردگان به شکست خودشان اقرار کرد).

در پاسخ باید گفت: بله. بی‌هیچ شکی. ملت فلسطین در نوار غزه ثابت کرده که اولا محاصره فراگیر اسرائیل علیه آن طی 12 ماه، نتوانست اراده و مقاومت‌های مردمی در کنار دولت اسماعیل هنیه را به تسلیم وادارد.

در ثانی، نتیجه و برآیند این ایستادگی، موافقت اسرائیل با لغو محاصره نوار غزه بر مبنای اتفاق نظر برقراری آرامش است. بدین‌ترتیب می‌توان گفت ادامه عملیات حماس در شلیک موشک به سوی اراضی اشغالی به صورت تقریبا روزانه در طی مدت محاصره باریکه غزه، برخلاف اظهارات مسئولان حکومت خودگردان فلسطین اقدامی «بیهوده» نبود.

در واقع موافقت اسرائیل با توقف عملیات نظامی علیه غزه، بهای توقف شلیک موشک‌های فلسطینی به سوی جنوب اراضی اشغالی فلسطین بود.

به عبارتی واضح تر، اتفاق نظر برقراری آرامش ثابت کرد اسرائیل تنها با سازمان‌های مقاومت که آنها را «تروریستی» می‌خواند، به صورت جدی و مثبت تعامل می‌کند.

اما این اتفاق نظر که قرار است مذاکراتی را با میانجیگری مصر در پی داشته باشد، انتظار می‌رود به موافقت اسرائیل با آزاد کردن صدها اسیر فلسطینی در برابر آزاد کردن گلعاد شالیت که در دست مقاومت فلسطین اسیر است، منجر شود.

این در حالی است که اسرائیل با آزاد کردن برخی از اسرای «حزب‌الله» در برابر تسلیم اجساد شماری از نظامیان‌اش موافقت کرده است.
در همین حال یک مقام جنبش جهاد اسلامی اظهار داشت: جهاد اسلامی هم چنان به آتش بس متعهد است و حمله به سدروت در واکنش به ترور یکی از رهبران گردان القدس در شمال کرانه باختری بود.

جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد: ما تا حدی که دشمن صهیونیستی به آتش‌بس متعهد باشد، به آن متعهد خواهیم بود. این مقام تصریح کرد: نوار غزه نمی‌تواند در قبال درگیری‌ها با اسرائیل تا زمانی که دشمن در کرانه باختری دست به حمله‌ می‌زند و ملت و رهبران ما را ترور می‌کند، سکوت کند.

این مقام ادامه داد: واکنش به حملات و ترور شهر نابلس یک واکنش ضروری و استثنایی نسبت به سهل‌انگاری اسرائیل در اجرای تعهداتش بود.
ترور یکی از رهبران گردان القدس تلاشی برای نابودی مقاومت و در راس آن اعضای گردان القدس بود.

جنبش جهاد در بیانیه‌ای عنوان داشت: جهاد اسلامی هرگز دست از مقاومت بر نخواهد داشت و آتش‌بس با اسرائیل به معنای این نیست که در مقابل کشتارهایی که علیه ما صورت می‌گیرد، آرام بنشینیم.

جنبش حماس نیز تمام گروه‌های مقاومت فلسطین را به خویشتنداری و پایبندی به توافق آتش‌بس دعوت کرد.
اما از جمله تحولات پر معنای اخیر که باید در اینجا بدان اشاره کرد، این است که اسرائیل و اتحادیه اروپا مخالفت خود را با حضور حماس در نشست مصر درباره گذرگاه رفح، پس گرفته‌اند. قرار است این نشست هفته آینده با مشارکت مصر و حکومت خودگردان فلسطین در قاهره برگزار شود و درباره گذرگاه رفح بحث و رایزنی شود.

در قبال چنین تحولاتی تنها باید این پرسش را مطرح کرد که چرا اسرائیل به همان اندازه از احترام که با حماس و حزب‌الله تعامل می‌کند، با حکومت خودگردان فلسطین تعامل و رفتار نمی‌کند؟ ضرب‌المثلی عربی می‌گوید: مرد همان جایگاهی را کسب می‌کند که خود برای خود تعیین می‌کند.

همشهری امارات به نقل از روزنامه اماراتی البیان

کد خبر 56197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز