رابرت فیسک، خبرنگار و تحلیلگر برجسته روزنامه ایندیپندنت در امور خاورمیانه و از چهره‌های پرکار و جنجالی دنیای خبر و رسانه در ۷۴ سالگی از دنیا رفت.

رابرت فیسک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، فیسک که چند دهه خبرنگار ارشد ایندیپندنت در حوزه بین‌الملل به ویژه منطقه خاورمیانه بود، عصر روز جمعه گذشته به دلیل سکته به بیمارستان سنت وینسنت در دوبلین منتقل شد و اندکی بعد همان‌جا از دنیا رفت. او در بسیاری از جنگ‌ها و درگیری‌های خاورمیانه حضوری جدی و فعال داشت و از معدود خبرنگاران خارجی بود که در جنگ‌های داخلی سوریه طرف بشار اسد را گرفت.

فیسک در ۱۹۷۲ به عنوان خبرنگار تخصصی مسائل ایرلند شمالی به روزنامه تایمز لندن پیوست و در ۱۹۸۹ کار خود را در روزنامه ایندیپندنت آغاز کرد. از مهم‌ترین مسائل و بحران‌هایی که او در چند دهه فعالیت خبری پوشش داد می‌توان به انقلاب اسلامی ایران، تجاوز صدام حسین به کویت، جنگ بالکان، جنگ‌های داخلی لبنان، تجاوز ارتش شوروی به خاک افغانستان و این اواخر بهار عربی اشاره کرد.

فیسک از انگشت‌شمار خبرنگاران غربی بود که موفق شد سه بار در دهه ۱۹۹۰ با اسامه بن‌لادن، سرکرده گروه تروریستی القاعده مصاحبه و گفتگو کند. او را از بزرگ‌ترین خبرنگاران و غول‌های روزنامه‌نگاری برشمرده‌اند؛ چهره‌ای که برنده جایزه اورول در حوزه روزنامه‌نگاری و چند بار خبرنگار سال بریتانیا شده بود و گفته می‌شود قصد داشت بار دیگر به حوزه خاورمیانه بازگردد.

کد خبر 561914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha