همشهری آنلاین: نویسنده کانادایی، مارگرت آتوود، چهارشنبه 25 ژوئن (5 تیر) معتبرترین جایزه ادبی اسپانیا را دریافت کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مادرید هیات داوران "جایزه ادبی شاهزاده آستوریاس"، اتوود را یکی از برجسته‌ترین صداها در ادبیات تخیلی معاصر نامید.

هیات داوران جایزه اعلام کرد: "مارگرت اتوود در رمان‌هایش دیدگاهی انتقادی با تعهد سیاسی از جهان و جامعه معاصر ارائه می‌دهد، و در همان حال حساسیتی فوق‌‌‌العاده را در مجموعه آثار فراوان شاعرانه‌‌اش بروز می‌دهد، گونه‌ای ادبی که او با مهارت بسیار آن را می‌پروراند."

اتوود، 68 ساله، با پیشی‌جستن بر 32 نامزد دیگر از 24 کشور، از جمله یان مک‌اوان از انگلیس، برنده این جایزه 50000 یورویی شد و در ماه اکتبر آن را از ولیعهد اسپانیا دریافت خواهد کرد.

مارگرت آتوود شاعر، رمان‌نویس، منتقدادبی اهل کانادا  در سال 2000 جایزه بوکر انگلیس را برای کتاب "قاتل کور" و در سال 1985 جایزه آرتور سی کلارک را برای داستان‌های علمی‌- تخیلی را برای کتاب "قصه مستخدمه" دریافت کرد. اقتباس سینمایی قصه مستخدمه بعدها در سال 1990 با شرکت رابرت دووال و ناتاشا ریچاردسون ساخته شد.

بنیاد آستوریاس سالانه هشت جایزه در زمینه ارتباطات و علوم انسانی، پژوهش علمی و فنی، علوم اجتماعی، هنرها، ادبیات، همکاری بین‌المللی، تفاهم بین‌المللی و ورزش را اهدا می‌کند.

پنج جایزه دیگر سال 2008 پیش از این اعلام شد‌ه‌اند.

جایزه هنرهای امسال به ارکستر جوانان و کودکان ونزوئلا اهدا شد و جایزه همکاری بین‌المللی میان چهار مرکز پژوهشی مالاریا در آفریقا تقسیم شد.

جایزه برای پژوهش علمی و فنی به دو دانشمند ژاپنی و سه دانشمند آمریکایی برای کارشان در زمینه نانوتکنولوژی اهدا شد، و شرکت معظم جستجوی اینترنتی، گوگل، جایزه برای ارتباطات و علوم انسانی را برنده شد.

فیلسوف فرانسوی بلغاری‌تبار تزوتان تودوروف نیز هفته گذشته برنده جایزه علوم اجتماعی شد.

کد خبر 56190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز