افزایش آرام قیمت مواد لبنی در بازار خراسان رضوی نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

بازار لبنیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش آرام قیمت مواد لبنی در روزها و ماه‌های گذشته در بازار خراسان رضوی نارضایتی مردم را به دنبال داشته و بسیاری را از مهمترین قلم کالایی سبد خانوار محروم کرده است. خرید شیر پنج هزار تومانی و ماست، پنیر و خامه بیش از ۱۰ هزار تومانی برای قشری که ماهیانه ۲۰ میلیون ریال درآمد دارند، توجیه‌پذیر نیست و این قیمت‌ها باعث کاهش سرانه مصرف شیر در کشور می‌شود در حالی که مصرف این اقلام برای رشد و سلامت جسمانی مردم ضروری است.

طبق آمارها سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور پایین است همچنین به استناد گزارش مرکز آمار ایران، کل تولید شیر کشور اعم از صنعتی و سنتی در سال ۱۳۹۸ هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تن اندازه‌گیری شده و با اضافه شدن سهم ۱۰ درصدی تولید سایر دام‌ها حداکثر تولید شیر کشور حدود هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که مجموع کل تولید شیر گاو اعم از صنعتی و سنتی ۹۰ درصد تولید شیر کشور را تشکیل می‌دهد.

گرانی آرام مواد لبنی در حالی رخ داد که اغلب اقلام این مواد غذایی قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور را دارد و عدم رعایت این قیمت‌ها تخلف صنفی محسوب می‌شود، اما فروشندگان تقصیر این گرانی را متوجه کارخانه داران می‌دانند و کارخانه‌داران این تقصیر را بر گردن گاوداران می‌اندازند. تولیدکنندگان نیز می‌گویند نرخ مصوب شیر و سایر اقلام با توجه به افزایش هزینه‌های آنان توجیه اقتصادی ندارد و باید قیمت جدید برای شیر از سوی ستاد تنظیم بازار کشور تعیین شود.

افزایش قیمت شیر خام کار گاوداران است

مهدی هدایت‌نیا مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه خراسان در نشست اخیر کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی گفت: هفتم تیرماه دولت قیمت ۲۹ هزار ریال را با اختیار هفت درصد کاهش یا افزایش برای هر کیلوگرم شیرخام تعیین کرد، اما اکنون قیمت شیرخام در کارخانه‌های لبنی خراسان رضوی به هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال رسیده است که این از افزایش قیمت شیرخام در گاوداری‌ها نشات می‌گیرد و کار گاوداران است.

وی افزود: تاکنون برخورد قانونی در خصوص گرانفروشی در شیر فقط با کارخانه‌ها بوده در حالی که افزایش قیمت شیر کار گاوداران است و آنان در دو سال گذشته قیمت مصوب را رعایت نکرده‌اند.‌اکنون هم قیمت مصوب جدید برای محصولات لبنی تعیین نشده که این امر باعث بلاتکلیفی واحدهای تولیدی شده است. روزانه ۳۶۸ تن شیر از خراسان رضوی خارج می‌شود در حالی که این میزان در فروردین‌ امسال ۲۰۰ تن بود. گاوداری که شیرخام را از استان خارج می‌کند، هم علوفه با یارانه دولتی می‌گیرد هم علوفه دولتی استانی.

نهاده دامداران تامین نشده است

محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: در هفت ماه گذشته ۳۸.۸ درصد نهاده مورد نیاز دامدار، گاودار و مرغدار استان تامین شده و در ۱۰ روز گذشته ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن نهاده وارد استان شده است، لذا با این میزان اندک از تامین نیاز گاوداران، قیمت مصوب ۲۹ هزار ریال برای هر کیلو گرم شیر خام مناسب نیست. نمی‌توان از یک سو علوفه مورد نیاز گاودار را به حد کافی تامین نکرد و از سوی دیگر از او انتظار داشت قیمت مصوب شیرخام را رعایت کند، هم‌اکنون نیز قیمت مواد لبنی در بازار در حال تغییر است.

واحدهای تولیدی نگران تغییر نرخ شیرخام هستند

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: ستاد تنظیم بازار کشور در تیر امسال قیمت پایه هر کیلو شیرخام را ۲۹ هزار ریال تصویب کرد و براساس آن ۱۰ قلم از انواع محصولات لبنی توسط کارخانجات قیمت گذاری شد. از آنجا که تنوع محصولات لبنی زیاد است، به همان نسبت که قیمت شیرخام افزایش یافت، کارخانجات و واحدهای لبنی سنتی نیز قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

علی غفوری‌مقدم افزود: با این حال در یک هفته گذشته قیمت شیرخام در لبنیاتی‌های سنتی استان هشت هزار ریال افزایش یافته و انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است. صاحبان واحدهای تولیدی نگران تغییر نرخ شیرخام هستند، زیرا پس از آخرین زمان از تعیین قیمت مصوب شیرخام تاکنون قیمتی برای شیر و محصولات لبنی تعیین نشده در حالی که قیمت‌ها روند صعودی پرشتابی را طی کرده است.

تنها ۱۰ قلم از کالاهای لبنی قیمت مصوب دارند

عباس اخوان، کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی هم در این باره گفت: قیمت شیر به کیلویی ۴۸ هزار تا ۵۰ هزار ریال رسیده و به هیچ وجه قیمت مصوب رعایت نمی‌شود. شیرخام که واحد دامداری عرضه می‌کند قیمت مصوب دارد اما از بین محصولات لبنی فقط ۱۰ قلم کالا دارای قیمت مصوب است. از این رو تولیدکنندگان و فروشندگان مجاز به افزایش قیمت نیستند. به دلیل درخواست تولیدکنندگان مبنی بر تغییر قیمت مصوب شیر و محصولات لبنی، سازمان حمایت در حال بررسی این موضوع و ارائه قیمت کارشناسی به ستاد تنظیم بازار است.

کد خبر 561887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha