شریک موقوفه آق‌مشهد می‌گوید: نباید شایعه‌پراکنی برخلاف قانون صورت بگیرد. البته می‌دانیم که بررسی قوه قضائیه بر اثر تحقیق است و وقف هم شرعی بوده، اما باید اصل و جزئیات نیز بررسی شود.

آق مشهد

به گزارش همشهری آنلاین، در پی انتشار ۸مورد تحریف اساسی در بازنویسی سند وقفی جنگل آق‌مشهد که دیروز در روزنامه همشهری منتشر شد، شریک متولی این وقف برخی از این موارد را تأیید و اعلام کرد که رأی قوه قضاییه در این پرونده فصل‌الخطاب همه است.

محمد قنبریان آق‌مشهدی بهره‌بردار و شریک متولی وقف ۵۶۰۰هکتار جنگل‌های هیرکانی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که برخی موارد اختلافی در کتیبه و سند بازنویسی‌شده سال ۱۲۱۸ قمری وجود داشته است.

پرونده عجیب‌ترین وقف تاریخ کشور هم‌اکنون با رأی رئیس قوه قضاییه، مخالف شرع تشخیص داده شده و برای صدور رأی نهایی در این‌باره به دیوان عالی کشور ارجاع شده است.

پیش از این در اسفندماه سال۹۸ این دیوان، رأی نهایی را به نفع وقف داده بود. اما پیگیری‌های روزنامه همشهری موجب شد این پرونده که می‌تواند مصداق بزرگی از دست‌اندازی به منابع طبیعی و انفال باشد، بار دیگر در مراجع قضایی رسیدگی شود. دیوان عالی کشور می‌تواند مستند به موارد تحریف، وقف جنگل‌ آقمشهد را ابطال کند.

مطابق فتوای رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید، وقف انفال که سرمایه عمومی محسوب می‌شود باطل است، چراکه فرد تملکی بر آن ندارد. براساس اسناد منتشرشده در روزنامه همشهری نیز، ۸مورد دستکاری در سال۱۲۱۸ قمری در مرحله بازنویسی سند وقف جنگل آقمشهد صورت گرفته که طبق دستور شرع، حرام است و می‌تواند تغییری جدی در اصل وقف پدید آورد.

شریک متولی وقف آق‌مشهد، حالا درباره بررسی این پرونده در قوه قضاییه به همشهری می‌گوید: این بررسی به نتیجه می‌رسد و نباید شایعه‌پراکنی برخلاف قانون صورت بگیرد. البته می‌دانیم که این بررسی بر اثر تحقیق است و وقف هم شرعی بوده، اما باید اصل و جزئیات نیز بررسی شود. نتیجه هرچه باشد ما می‌پذیریم و نظر کارشناسان را قبول داریم.

وی درباره اینکه میرعبدالله ساروی واقف اصلی بوده، می‌افزاید: زمان آغاز وقف مربوط به حکومت علویان در مازندران بوده و اگر هم اسم ساروی در کتیبه دور قبر نباشد، دلیل نمی‌شود وقف نبوده باشد. یا مثلا اینکه اسم کلیج خیل و کرخیل یا اسم خود آقمشهد در کتیبه نیست، اصلا نباید هم باشد. اصلا آن سند۱۲۱۸ برای آن است که اگر متولی نباشد شرایط چطور پیش برود و این موارد روی کتیبه نبوده است. حتی متصرفی و غیرمتصرفی هم در کتیبه نبوده و بعدا اداره اوقاف این روند را گذاشته تا موقوفه مدیریت شود.

قنبریان آق‌مشهدی در پاسخ به این پرسش همشهری که اگر متوجه شوید در اصل وقف دست برده شده و تحریفی صورت گرفته است چه واکنشی خواهید داشت، تأکید کرد: وقف، کارشناسانی دارد که می‌توانند این موارد را متوجه شوند و باید به دقت کتیبه قبر و سند سال۱۲۱۸ قمری را بررسی کنند تا به اصل وقف رسیدگی شود و مشخص شود موارد وقفی چه بوده تا به همان موارد عمل شود.

  • منبع: همشهری - سید محمد فخار
کد خبر 561801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha