دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای نهایی کارزار انتخاباتی‌اش از مقامات مسئول و پزشکانی که در حال مبارزه با پاندمی کرونا انتقاد و آنها را به دادن آمار نادرست متهم کرد.

trump biden

به گزارش همشهری آنلاین، ترامپ که در ایالت‌های غرب میانه آمریکا مشغول فعالیت انتخاباتی است، وعده احیای اقتصادی و دسترسی به واکسنی برای مبارزه با کووید-۱۹ را داد که هر روز تا ۱۰۰۰ نفر را در آمریکا می‌کشد.

اما او حملاتش را فقط معطوف جو بایدن نامزد حزب دموکرات و رقیبش در انتخابات روز سه‌شنبه ۳ نوامبر (۱۳ آبان) نکرد.

ترامپ گفت پزشکان هنگامی که علت مرگ بیماران را کووید-۱۹ اعلام می‌کنند، پول بیشتری به دست می‌آورند. به این ترتیب او به دامنه انتقاداتش از کارشناسان پزشکی افزود که قبلا دامن کسانی مانند دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا را گرفته بود.

او از مقامات ایالت مینه‌سوتا به خاطر اعمال مقررات فاصله‌گیری اجتماعی که باعث محدود شدن شرکت‌کنندگان در گردهمایی او به ۲۵۰ نفر شده بود، انتقاد کرد و گفت: «کار کوچکی است، اما کار وحشتناکی است.»

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ترامپ در سطح ملی از بایدن عقب‌تر است، اما رقابتی‌ترین ایالت‌ها که در آن فاصله ترامپ و بایدن کمتر است، نتیجه انتخابات را تعیین خواهند کرد. رای‌دهندگان می‌گویند مسئله شیوع کروناویروس نگرانی اصلی آنها است.

بایدن هم به نوبه خود ترامپ را به تسلیم شدن در نبرد با این بیماری کووید-۱۹ متهم کرد که تا به حال حدود ۲۲۹۰۰۰ نفر را در ایالات متحده آمریکا کشته است.

ستاد انتخاباتی بایدن شمار افراد حاضر در تجمع‌ها را محدود کرده است یا از طرفداران خواسته است از ماشین‌هایشان بیرون نیایند.

ترامپ روز شنبه ۱۰ آبان به ایالت پنسیلوانیا، یکی دیگر از ایالت‌های تعیین‌کننده نتیجه انتخابات، سفر خواهد کرد و در سه شهر آن به فعالیت انتخاباتی خواهد پرداخت.

ایالت پنسیلوانیا هنوز دستخوش افزایش شدید در موارد کروناویروس نشده است، در حالیکه در ایالت ویسکانسین و سایر ایالت‌های سرنوشت‌ساز  افزایش شمار بیماران دارد ظرفیت بیمارستان‌ها را پر می‌کند. با این وجود حدود ۸۷۰۰ نفر تا به حال در این ایالت به علت کووید-۱۹ فوت کرده‌اند.

بایدن ۷۷ ساله به همراه باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که او هشت سال معاونش بود، در ایالت میشیگان مبارزه انتخاباتی انجام خواهد داد.

ترامپ ۷۴ ساله در انتخابات سال ۲۰۱۶ ایالت‌های پنسیلوانیا و میشیگان را با تفاوت اندک آرا برنده شد.

ایالت‌های چرخشی (دست به دست شده میان حزب دموکرات و جمهوریخواه) که تعیین‌کننده نتیجه انتخابات هستند. چهار ایالت ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا و فلوریدا بیشترین اهمیت از این لحاظ را دارند

شرکت بی‌سابقه مردم در انتخابات

تحلیل‌گران انتظار دارند که در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال رکود شرکت مردم درانتخابات شکسته شود. تا به حال دست کم ۸۶ میلیون آمریکا به صورت حضوری یا پستی رای داده‌اند که معادل ۶۳ درصد کل آرای سال ۲۰۱۶ می‌شود.

ترامپ به طور مکرر بدون ارائه شواهدی مدعی شده است که آرای پستی در معرض تقلب هستند و اخیرا این بحث را مطرح کرد که فقط آرایی که در شب انتخابت در دسترس هستند، باید شمرده شوند. کارزار انتخاباتی ترامپ با مجموعه‌ای از اقدامات حقوقی به دنبال سخت‌تر کردن رای دادن غیابی است.

مقامات در چندین ایالت، از جمله پنسیلوانیا و ویسکانسین می‌گویند ممکن است چند روز طول بکشد تا همه رای‌های پستی شمرده شوند، بنابراین ممکن است نتیجه انتخابات در این ایالت‌ها تا روزها بعد از روز رای‌گیری روشن نشود.

مقامات امنیتی هم دارند برای مقابله با طیفی از تهدیدهای احتمالی آماده می‌شوند، از اقدامت خودسرانه خشونت‌آمیز گرفته تا حملات سازمان‌دهی شده با برنامه‌ریزی قبلی.

فاصله میان ترامپ (قرمز) و بایدن (آبی) اساس میانگین نظرسنجی‌ها در شش ایالت اصلی چرخشی شامل ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، فلوریدا، کارولینای شمالی، آریزونا در مدت ۳ ماه از میانه ماه اوت تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) | 
بایدن (۴۸.۹ درصد) در آخرین نظرسنجی‌ها در این شش ایالت تعیین‌کننده ۳.۱ درصد از ترامپ (۴۵.۸ درصد) جلوتر است
کد خبر 561501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha